2013/09/13

Piaci mustra – nyár végi ízekkel

Piac mindig van, ha esik, ha fúj, ott vár minket a sok finomság szombaton, csak kis kosarunkat kell a kezünkbe venni és már mehetünk is.
 


Én nem győzöm még kiélvezni a finom édes kukoricát, zsengék, zamatosak 5 perc alatt megfőnek és nem csak vajat lehet rákenni, hanem ehetjük tejföllel, majonézzel, átpiríthatjuk baconnal körbetekerve. Még egy vacsorának is beillik. A tejfölt, majonézt ízesíthetjük, fűszerezhetjük is kedvünkre.

 



Gyönyörű erős paprikák is piroslanak zöldellenek, lekvárt főztem belőle, ami egyébként nagyon jól illett a főtt kukoricához. Az erős paprikákat a sütőben lefedve pár perc alatt megpuhítottam, ezután hosszában elvágva könnyen kiszedtem az erejét egy késsel, apróra vágtam. Egy serpenyőben nádcukorral karamellizáltam a paprikát, közben pedig felvágtam néhány kápiapaprikát és 1-2 édes paradicsomot meghámoztam, apróra vágtam. Amikor az erős paprika már jó karamelles lett, hozzá adtam a kápiát és a paradicsomot, fedő alatt pároltam egy kicsit, hogy kiadja a levét majd amikor megpuhult minden botmixerrel darabosra mixeltem, adtam hozzá egy kevés balzsamecetet és lekvár állagúra főztem. Kellemes édeskés jó csípős de nem ehetetlenül méregerős lett a végeredmény, pirítóson, húshoz is nagyon finom.



Rakott karfiolt is csináltam, krumplival tejföllel és sajttal (laktózmentes camembert használtam hozzá), vastag szeletekre vágott lilahagymával. A karfiolt, krumplit, hagymát, sajtot szeletekre vágtam egymásra tettem fólia alatt összepároltam majd a végén rákentem a tejfölt és fedetlenül visszatoltam a sütőbe és megpirítottam a tetejét is.



Aztán ahogy hűvösödik, úgy kerülnek előtérbe a kicsit tartalmasabb étkek is mint a paradicsomos babos rizs. Még azért a nyári ízek bizony itt vannak, amellett, hogy lassan itt az ősz de ne siettessük, ráérünk kiélvezni, még itt a nyár a csodás édes paradicsommal a fejteni való babbal, ami hamar elkészül és nem kell beáztatni. Olajon dinszteltem egy fej hagymát, rádobtam a meghámozott apróra vágott paradicsomot, fedő alatt hagytam, hogy kiadja a levét, sóztam, hozzáadtam a babot – ez épp gesztenyebab volt – pár perc múlva pedig a rizst (jázminrizst használtam), megsóztam és fedő alatt megfőztem egy kevés vizet is lehet hozzáadni szükség szerint. Nem használtam egyéb fűszert de lehet csípősre csinálni vagy adhatunk hozzá valamilyen zöldfűszert is (bazsalikom, oregánó, borsikafű).




Nemrégiben láttam, hogy a sárgarépa levele is ehető, én olajon láttam megsütni és úgy adták az ételhez. Utána is jártam a dolognak, megkóstoltam, kipróbáltam, markáns íze van érdemes megkóstolni nyersen és ha ízlik akkor nosza rajta ezt is bátran fel lehet használni a konyha színesítésére. Hiába no mindig tanul az ember valamit ha nyitott szemmel jár a világban.
Turmixba is javasolják erőteljes íze és tápanyagtartalma miatt. Pestóba is tehetjük vagy a petrezselymes krumplihoz petrezselyem helyett is kipróbálhatjuk. A sült répához pedig a sült leveleket érdemes hozzákeverni vagy a karikára vágott sárgarépával együtt megsütni.

Volt otthon egy kis krumplim meg néhány kápia paprikám, összehoztam őket a sütőben. A paprikákat félbevágtam, a krumplit nagyon apró kockákra vágtam, egy kevés lilahagymával és morzsolt juhsajttal összekeverve betöltöttem a paprikába, betoltam a sütőbe kb 150- 160 fokon megsütöttem az elején lefedtem egy rövid ideig. Könnyű esti vacsora kapros tejfelt adhatunk hozzá. Elhagyhatjuk a sajtot tehetünk bele a krumpli mellé mást is például olajbogyót. 




Szilvából süthetünk süteményt: 1,5 bögre rizsliszt, 1 tojássárga, 5-6 deka vaj (vagy valamilyen laktózmentes zsiradék), apróra vágott szilva, kevés almalé vagy must, 1 tojás felvert habja. A hozzávalókat összekeverem a végén a felvert habot óvatosan beleforgatom (ettől könnyű lesz a tészta) 170-180 fokon megsütöm. Persze használhatunk más gyümölcsöt is, a rizslisztet pedig keverhetjük más liszttel is mint a köles vagy a hajdina.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...