2013/10/11

Piaci mustra az indiánnyár színeivel

 Kicsit hideg de még napos, az időjárás némi ijesztgetés után mégiscsak elővette mosolygósabb arcát, hogy legyen nekünk indiánnyár. Kis kosurunkhoz így nem kell kesztyű, hogy begyűjtsük a heti betevőt.




Már látom az őszi színeket a sütőtök már ott sárgállik a pultokon de én még a nyár végi ízek felé fordultam hiszen azok lassan elmúlnak a nyár melegével együtt. Kaptam még édes paradicsomot hiszen sokáig kell várni rá mire újra szezonja lesz. S nem szeretem télen a paradicsomot mert az íze meg sem közelíti az igazi szabadföldi kerek édes gyümölcsét (nem nem tévedés ez gyümölcs mégha zöldségként is tekintünk rá). Ha még akad a piacon érdemes venni mert ha bejönnek a fagyok már nem lesz.

Egy utolsó lecsó vagy paradicsommártás zöldség vagy húsból készült fasírttal, töltött paprikával esetleg paradicsomleves rizsbetéttel vagy csak reggelire tojással összesütve mind remek ételek és méltó búcsú egy időre a csodás paradicsomoktól. Paradicsomos sárgababfőzeléket is összehozhatunk a lábasban mert még babot is láttam a piacon többfélét is.




Kicsit összeházasítottam a nyarat az ősszel a fazékban egy leves erejéig.
Olajon kicsit megfuttattam a vékonyra szelt hagymát, rádobtam 2-3 meghámozott fedarabolt paradicsomot erre került a sárgarépa és a fehérrépa, amit csíkokra vágtam. Friss tárkonyt és borsikafüvet szórtam rá sóztam egy kicsit összepároltam majd öntöttem hozzá vizet rádobtam néhány félbe negyedbe vágott kelbimbót és egy maroknyi sárgahüvelyű babot, a legvégén pedig vékonyra szelt kelkáposztát.







A paradicsom rukolával, főtt tojással, főtt kukoricával, vékonyra szelt lilahagymával összekeverve meglocsolva olívaolajjal vacsorára ideális. Szórjunk rá pirított napraforgót, tökmagot, szezámmagot, ami épp van otthon vagy akár mindegyikből egy kicsit.


Apropó pirított magok remek káposztasalátával kínáltak nemrégiben. A  vékonyra szelt káposztát (ez fehér volt) kevés olajjal meglocsolták és pirított napraforgó- és szezámmaggal szórták meg. Az összes saláta közül, ami volt az asztalon ez ízlett a legjobban. Egy másik változata pedig, hogy egy kevés szójaszósz is kerül rá, ezt nem kóstoltam de jó hírét keltették.

Kacsamájat sütöttem hagymával, nagyon jól illik hozzá a savanyú káposzta is vagy egy saláta paradicsomból, rukolából kevés olívaolajjal és pestoval a tetején.












Lehet kapni a török boltokban sumac nevű fűszert, aromás kicsit citrusos ízű, sötétbordó fűszer, az arab – zsidó konyha előszeretettel használja, például ezzel szórják meg a lilahagymát. Érdemes kipróbálni, egy kis új ízt csempészve vele a konyhába.








Meséltem már a koshariról ami egy lencsés – rizses egytálétel, hasonló ehhez a madzsadra, ami köretként és főfogásként is megállja a helyét. Pirított hagyma – lencse és rizs keveréke (van ahol kuszkusszal készítik) lehet borssal vagy fahéjjal is fűszerezni. Tehetünk rá joghurtot vagy adhatjuk egy szelet hús mellé köretnek a tányérra, teljesen mindegy mert finom. Olajon megpirítjuk a hagymát az előző este beáztatott lencsét és a rizst megfőzzük hozzákeverjük a hagymához és már kész is. Tartalmas és teljesértékű is.



Desszertnek szilvásgombócot is főzhetünk, zsemlemorzsa helyett dióba vagy mákba forgassuk, a tésztához használjunk, rizs,- köles,- gluténmentes liszt keverékét.
Szilvás kölespuding is kerülhet a poharakba, főzzük rizstejjel és akkor laktózmentes is lesz, a tetejét meg szórjuk meg pirított dióval.

Érdemes elkezdeni készülni az őszre télre, rendet tenni a kiskertben ha van, betakarítani megszárítani vagy lefagyasztani a fűszernövényeket. S még élvezzük ki a nap sugarát, amennyire lehet, jó kis tartalékokat gyűjthetünk be a borongósabb szezonra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...