2013/10/18

Piaci mutra - őszies felhanggal

Hűvösödik, tán kicsit nehezebb is elindulni reggel, de kis kosarunk üresen sóhajtozik mégsem tehetjük meg, hogy nem töltük meg a pocakját, mert akkor mi is éhesen maradunk. Különben sem jeleznek farkasordító hideget hétvégére.


Már jól jönnek azért a sűrű melengető levesek, tartalmasabb egytál ételek. Jobban esik a csipős, erős ízvilág. Gazdag vasárnapi reggelik ideje ez a jó meleg tűzhely mellett, amin elkészült az étek,  jönnek a vasárnapi húslevesek, piknik helyett már otthon jövünk össze más ételek kerülnek a fókuszba.

Mindenféle hagyma van most a piacon, a hagymalevesnek is jót tesz ha többféle kerül bele. Legjobb zöldséglével felengedni és jó sűrűre főzni, bors és só elég bele. A tetejére lehet pirított hagymát tenni vagy sajtot reszelni vagy esetleg egy sajtos pirítósra merni a forró levest. Lehet bele tejszínt is tenni vagy egy kis száraz fehér bort. Sok változata van, turmixolhatjuk is krémlevesnek.

Szeretem a főzeléket minden héten kerül valamilyen a tányérra. Nálunk régen is mindig volt.

Az olajon megfuttatott zöldséget csak megszórom valamilyen liszttel (ezt hívják staubolásnak) és csak kevés lével eresztem fel, így nem az a régi csirizes jó vastag soklisztes valami kerül az asztalra, hanem egy guszta, ízletes főzelék. A név eredetére kíváncsi lennék ha valaki tudja ne fogja vissza magát és árulja el :). Juliskababból volt a héten főzelék, ami annyira ízletes, zamatos, hogy a hagymán, són és kapron kívül nem is ment bele más.




Akinél még maradt az üvegben egy kis kovászos uborka az főzzön hozzá paprikás krumplit vagy rizses csirkét és terítsen alá egy kockás abroszt a hangulat kedvéért.

Karalábé is van, most nem leves vagy főzelék lett belőle, nem is töltöttem meg hanem rizzsel pároltam össze. Olajon megfuttattam egy kevés hagymát rádobtam a kockára vágott karalábét majd kétféle rizst. Kerekszemű tejberizsnek valót a krémességért és hosszúszeműt a roppanósságért. Egyszerre tettem hozzá a rizst összekevertem sóztam, felöntöttem vízzel és megfőztem. Jó sok petrezselymet szórtam rá tálaláskor.
Hidegen facsarhatunk rá citromot és úgy is nagyon finom.



Kápia paprikát pedig brokkolis töltelékkel sütöttem meg  kevés olajra dobtam a hagymát a rózsáira szedett brokkolit kis vizet aláöntve megpároltam majd összeturmixoltam 1 tojással, mustárral, tettem hozzá kockára vágott keményebb sajtot (hogy klassz kis sajtszigetek legyenek a töltelékben), zsemlemorzsát (lehet rizsdarával vagy rizsliszttel helyettesíteni). Beletöltöttem a paprikába és megsütöttem a sütőben olyan 170- 180 fokon. Hús mellé is el tudom képzelni de, hidegen önmagában is nagyon finom vagy lehet mellé rizst főzni esetleg kölest vagy hajdinát.


Én még szert tettem lecsónak való paprikára így a szezon utolsó igazi paprikája, paradicsomja is a serpenyőbe került.

Zöld paradicsom, ha még van akkor érdemes venni, simán megsütve is nagyon finom - meg lehet mellé nézni a sült, zöld paradicsom című filmet, amit szintén ajánlok mert jó - én szoktam eltenni lekvárnak vagy chutney-nak. Kevés nádcukorral, balzsamecettel, megfőzve érdekes színfolt lesz az eltett lekvárok közt. Pirítósra, hús mellé, szendvicshez, tojáshoz, ahogy épp jön.


Birsalma, birskörte is van már a szőlő és sütőtök mellett a piacon, kompótnak, vagy a sütőben megsütve is ütős desszert. Jó alaposan meg kell mosni majd félbevágni, a közepét kivágjuk – na ehhez kell egy jó éles kés és erős kéz – a közepébe tegyünk aszalt gyümölcsöt, diót, mogyorót kicsit összetörve de néhány szőlőszem is kerülhet a töltelékbe, csorgassunk rá kevés mézet. A sütőben megsütjük – először fedjük le mert a birsnek kell idő hogy megpuhuljon s addig a többi dolog megég – tálaláskor mehet mellé egy kanál vaníliafagyi és meglocsolhatjuk egy kis balzsamecettel

Jön a mozis időszak, a kuckózós, filmezős őszi idény, jó időben persze irány a természet vagy akár egy nagy séta a faluban, városban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...