2014/01/24

Piaci mustra - forró levesekkel

Kis kosarunk üresen ásítozik és már bizonyára számolja a napokat, mikor visszük a piacra


A színek most jóval visszafogottabbak ugyan, de azért gyönyörű lila színben pompáznak a káposzták, csak úgy világítanak a hófehér jégcsap retkek, s ott a sárgarépa és a sütőtök narancsos színe is.  A cékla ugyan diszkrétebb, mert csak a majdnem fekete külseje alatt láthatjuk bíbor színét. Színes a világ télen is csak másképpen, máshogyan.

Amikor hidegre fordul az idő, akkor gyakrabban készítek forró leveseket, egyébként is szeretem de ilyenkor jól esik a forró ételt kanalazni a tányérból.

A barátnőmnél a minap füstölt, főtt sonkát vacsoráztam, mert nem csak húsvétkor lehet sonkát enni. Vacsorára vagy a vasárnapi ejtőzős reggelire tormával, hagymával, majonézzel, ki mivel szereti. Szendvicsbe is tehetjük felvágott helyett.
S persze a főzőlevet senkinek eszébe se jusson kiönteni, főben járó bűn az. Be lehet tenni a mélyhűtőbe is, ha nem használjuk fel azonnal. Krumplileveshez, bableveshez nem is használhatnánk jobb alaplevet.

A bablevest úgy csináltam, hogy a beáztatott babot feltettem főni, dobtam bele babérlevelet, közben a sárgarépát, fehérrépát, zellert kicsit átpirítottam egy kevés olajon dinsztelt hagymán, amihez tettem egy kis pirospaprikát is a végén. Stauboltam azaz megszórtam egy kevés liszttel (keményítővel is lehet, sőt el is hagyható) tettem hozzá kis vizet, majd amikor már félig megfőtt a bab akkor hozzátettem a babhoz és készre főztem. A legvégén került bele petrezselyem is. Sokkal jobb íze lesz a zöldségnek, ha megfuttatjuk olajon, arról nem is beszélve, hogy a sárgarépában lévő karotin is jobban hasznosul a szervezetben. Természetesen só is került bele.



A mostani nagyobbacska zellerek egyenesen kiáltoznak, hogy leves legyen belőlük, krémlevesnek szeretem a legjobban. Vajon zöldhagymát pirítok, kicsit karamellizálom, erre dobom a zellert, azt is megfuttatom a vajon majd felöntöm zöldség alaplével. Amikor megfőtt botmixerrel pürésítem, s a végén teszek hozzá egy kevés tejszínt. A pirított dió nagyon illik hozzá. Aki laktózérzékeny, használjon olívaolajat vagy dióolajat és valamilyen laktózmentes tejszínt.


Zöldség alaplevet a legegyszerűbb úgy csinálni, hogy adalékmentesen megússzuk a dolgot, hogy szárított zöldségkeveréket (amiben se só, se tartósító se semmilyen adalék nincsen) főzünk meg vízben, leszűrjük és mehet a levesbe.

Minden országnak megvan a maga rizses étele (na jó, majdnem mindnek). Az olaszoké a rizottó, krémes, ízes, gazdag s minden évszakban akad a piacon, amivel fenséges ételt varázsolhatunk belőle a tányérba. Télen a sütőtök, a kelbimbó, sárgarépa, cékla kerülhet a rizs mellé, persze húsevők készíthetik májjal is akár de illenek hozzá a tenger gyümölcsi is vagy a hal.

A kelbimbós rizottóhoz külön pároltam meg a félbe negyedbe vágott kelbimbókat, vajon megfuttatott póréhagymán. A rizshez készítettem zöldség alaplevet, kinyitottam egy üveg fehérbort. Vajon megfuttattam a rizst majd öntöttem hozzá fehérbort, folyamatos keverés mellett adagoltam az alaplevet. Mindig egy – egy merőkanálnyit volt otthon egy kis kemény sajtom azt felkockáztam és beledobtam, hogy legyen ideje beleolvadni a rizsbe, amikor fogkemény a rizs belekevertem a kelbimbót, egy pici tejszínt öntöttem hozzá s tálaláskor mehet rá a reszelt parmezán vagy valami hasonló kemény sajt. Annyi alaplevet kell hozzátenni, hogy szaftos legyen amikor a tányérba kerül. Érdemes kerek szemű rizottó rizsből készíteni, mert ez tud krémes, szaftos lenni anélkül, hogy szétfőne és összeragadna.


A rizzsel mindig úgy járok, hogy többet főzök a kelleténél, ebből is maradt egy adag. Másnap a rizottó már összeáll kicsit, mert a rizs beszívja az összes levet. Ezt szépen belesimítottam egy kis tálba meglocsoltam tejfellel és beborítottam vékonyra szeletelt camembertel, betoltam a sütőbe és addig sütöttem kb 180-190 fokon míg kicsit megpirult a sajt a tetején. Bacont is lehet ráteríteni sajt helyett úgy is nagyon finom lesz.





Desszertnek sütőtökös pitét sütöttem mákkal a minap. A sütőben megsütöttem a tököt. 2 tojást kevés barna cukorral habosra kevertem, tettem hozzá vajat, majd a megsült tököt összekevertem. A lisztbe kevertem sütőport és szépen adagoltam a tésztához. Nem kell, hogy túl sűrű legyen a tészta. 180-200 fokon megsütöttem közben elkészítettem a mákos krémet a tetejére: darált mákot mascarponéval összekevertem. Mindenki annyi és olyan cukrot tegyen bele, amennyit szeret. Amikor kicsit kihűlt a tészta rákenjünk a tetejére és készen van.




Most tényleg hideg kellemetlen idő lett, ilyenkor nincs is sokszor kedvem kimozdulni. Lehet forralt borozni a meleg szobában, előkerülhetnek a társasjátékok, egy jó könyv vagy film a polcról. Be lehet kuckózni egy jó meleg takaró alá, jó is az.

A cikk megjelenet a Majomkenyéren.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...