2014/01/17

Piaci mustra - kecske nélkül káposztával

Tél vagy tavasz már magunk sem tudjuk de a jól bevált útvonal hóban és napsütésben is elvezet a piacra, kis kosarunkkal a kezünkben, nem téveszthetjük el az irányt, köd esetén bízzuk magunkat a lábunkra.


Kellenek a tartalmasabb ételek mégis, hogy túl vagyunk az ünnepeken jólesik egy kicsit megpihenni s kicsit könnyedebbre venni a fogásokat.



Nagy téli kedvenc nálam a kelbimbó, sokszor kerül a lábasba, serpenyőbe vagy a sütőbe.
Póréhagymán átpirítva tésztához is kitűnő én még morzsoltam túrót hozzá és átforgattam a serpenyőben jól illenek egymáshoz, juhtúróval is lehet próbálkozni, akár önálló fogásként is megállja a helyét. Húsevők pirítsanak rá egy kevés bacont.





Mindig veszek savanyú káposztát is télen, nyersen, hideg vacsorához magában vagy majonézzel összekeverve pirítóssal, hagymával, tojásrántottához akár. Jól illik hozzá a kapribogyó is azt is lehet bele tenni bátran.

A krumpli salátához is nagyon jól megy, a felkarikázott krumplihoz, hagymát, felkockázott almát adtam kicsit összeforgattam almaecettel és kevertem hozzá savanyú káposztát, laktató étel mégis az almának és a káposztának köszönhetően frissítő. Ehhez is lehet majonézt tenni mert nagyon jó hozzá.






Újév nem is kezdődhetne másként, mint egy lencsés korhelylevessel biztos, ami biztos, jó téli étel és nem is kell feltétlenül hús bele anélkül is megállja a helyét a laktató ételek közt. S jobb étel annál, hogy csak elsején kerüljön az asztalra.

 Hagymát dinsztelek, lehúzom a tűzről és így teszem rá az őrölt pirospaprikát erre jön a lencse – nem feltétlen kell beáztatni de ha igen akkor az áztató lével együtt kerüljön a hagymára – felöntöm vízzel sózom, teszek bele babérlevelet, feketeborsot és amikor félig megfőtt hozzáteszem a felkarikázott sárga és fehérrépát, a végén pedig a savanyú káposztát, annak már nem kell több mint 10 perc. Tálaláskor tejfelt kínálok mellé. 

Aki akar, ehet hozzá kenyeret én nem szoktam. Mehet bele egy kis mustár is de nem kötelező.



Van retek is, jégcsap, sör és fekete néha még piros hónapos is kapható, salátának kis olajjal , ecettel, almával, körtével, rukolával keverve könnyed vacsora, ha nem lenne elég kerülhet mellé a tányérra egy szelet hal is vagy pirított csirkemell csíkokra vágva, felkockázva, ahogy tetszik.







Nem készül el hamar, de a zúzapörkölt nagyon finom, nem kell hozzá más mint hagyma, pirospaprika egy kis kömény. A megdinsztelt hagymára pirospaprikát szórunk és sót - szigorúan úgy hogy lehúzzuk a tűzről különben megkeseredik - rádobjuk a zúzát felöntjük félig vízzel és fedő alatt közepes lángon kb. 2 órát főzzük. Rendszeresen rá kell nézni és pótolni a vizet, nehogy odaégjen. Klasszikusan tarhonya illik hozzá, gluténérzékenyeknek jó választás lehet a köles vagy akár a rizs netán krumpli. S csemegeuborka, mert anélkül nem teljes az élmény.

A rakott krumplit sem kell mindig ugyanúgy csinálni. Főtt krumpli, főtt tojás, juhtúró és újhagyma, a tetején egy kevés füstölt sajttal és tejfellel nyakon öntve mehet a sütőbe, hogy jól összepiruljanak.



A krumplit céklával és sárgarépával tejszínes szószban is össze lehet sütni, finom krémes, picit édes egytálétel lesz belőle. Egy tepsiben összekevertem a főtt céklát, krumplit, sárgarépát kevés újhagymával, sóztam, borsoztam, tettem a tetejére sajtot és tejszínnel locsoltam meg a tetejét, kb. 10 perc alatt össze is sült a sajtból és tejszínből pedig finom szósz lett ami szépen bevonta a zöldségeket.  



Van körte, alma, sütőtök lehet pitét sütni vagy répatortát sok dióval. Ugyan mindig lehet kapni már de nekem mégis a télhez kapcsolódik a banán, narancs mandarin, mert így beivódik a gyerekkori emlék.
Mostanában jó dolgunk van hiszen süt a nap többet mint szokott, mindenki fordítsa oda az orcáját ha éppen előbújik, hogy legyen tartalék a felhős időszakra.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...