2014/04/11

Piaci mustra - maradékkal, ezzel - azzal

Madárcsicsergés és virágba borult fák közt sétálhatunk a piacra, kis kosarunkat könnyedén a kezünkben lóbálva, akár még dalra is lehet fakadni, legalább lesz még mosolygós ember köröttünk rajtunk kívül is.



Pácoltam fürjtojást olajban és fehérborecetben tettem bele rozmaringágat és kakukkfüvet. S amikor kicsivel több krumplit főztem a lazacos krumplileveshez összedobtam egy kapribogyós, újhagymás langyos krumpli salátát, aminek a tetejére pont jól jött 2 kicsi tojás.

A salátához felkarikáztam az újhagymát, a nagyobb kapribogyókat, hozzáadtam a krumplihoz. 3:1 arányban olívaolajat és fehérborecetet alaposan összekevertem, tettem hozzá magos mustárt és sima mustár. Egy befőttesüvegben érdemes összerázni az öntetet vagy habverővel alaposan összekeverni jó habosra. Tálaláskor ment a tetejére még két kis fürjtojás. Langyosan is tálalhatjuk, de ha egy napot áll a hűtőben az se tesz neki rosszat.






A lazacos krumplileves meg úgy készült, hogy volt a hűtőben egy adag füstölt lazac és mellé egy gondolat a levesről. Krumplit tisztítottam negyed karikákra vágtam, vajon megfuttattam és szerecsendiót reszeltem rá, sóztam, majd épp annyi vizet adtam hozzá, hogy kb 2 ujjnyira ellepje a krumplit, amikor már majdnem megfőtt hozzáadtam a felkockázott lazacot, az apróra vágott csokornyi kaprot, öntöttem hozzá tejszínt, egyet – kettőt kevertem rajta s már el is zártam a lángot.




A krumplileves jó étek, ezernyi íz illik hozzá, minden évszakban megállja a helyét, attól függően mi kerül mellé a lábasba. Egyszerűen babérlevéllel, esetleg egy kis paprikás olajon megfuttatva induláskor a krumplit, kerülhet mellé kolbászkarika vagy sonka. Krémlevesnek is éppolyan jó rozmaringgal fűszerezve. S ha ne adj isten, maradt egy kis pörkölt vagy gombapaprikás a hűtőben akkor meg lehet krumplifőzelék.

Múltkor bekeveredett egy cukkini is a kosaramba, levesnek még önmagában nem próbáltam, de a hűtőben fellelt gyömbér arra sarkallott, hogy próbáljam ki együtt ezeket az ízeket. Póréhagyma is volt odahaza, így azt felkarikáztam a cukkinit karikákra majd negyedekbe vágtam, kókuszolajon picit megpirítottam miközben ráreszeltem egy adag gyömbért, került bele egy kis só, majd vizet adtam hozzá, felforraltam, leturmixoltam. Ebbe egy kis joghurt került a végén. A tányérból hidegen és melegen is kanalazhatjuk, elvinni meg egy üvegben lehet, így útközben is van ebéd.



A torma ha megsül, akkor nagyon finom édeskés íze lesz. Csíkokra vagy karikára vágva sütőben vagy serpenyőben, ropogtatni, salátára, körethez, halhoz is húshoz is jól illik.

 Most egy leves étekhez próbáltam ki almával, mert már kezdtek ráncosodni a tálban. A nagyon vékony karikára vágott tormát kókuszolajon megpirítottam, hozzákevertem a feldarabolt almát, megkevertem, hogy az olaj mindenhol érje az almákat tettem hozzá almalevet és vizet, annyit, hogy éppen elfedje az almákat, amikor újra elkezdett rotyogni tejszínnel gazdagítottam. Nem kell neki sok idő mer szétfőnek az almák, éppen csak annyi, hogy az ízek összeérjenek a lábasban.


Egyébként a torma jól illik a húslevesbe is nem csak a húslevesben megfőtt húshoz, hanem bele is főzhetünk egy darabot bátran.


Már a hónapos retek is felbukkanik, pirosodik itt- ott a piacon. Vékonyra legyalulva kis sóval, ecettel nem is kell nagyobb felhajtás neki.


Maradék mindig van, most főtt vörös lencse és csicseriborsó is maradt, én meg úgy gondoltam, hogy vasárnap egy komótosabb reggelit is megérdemlek.  A csicseriborsót olajon megpirítottam egy kis fűszerrel. A vöröslencsét összekevertem majonézzel. A madársalátát megmostam egy tálra halmoztam a felszeletelt újhagymával, rátettem a csicseriborsót, meglocsoltam egy kevés balzsamecettel, erre került egy tükörtojás, s ezalatt a pirítós is elkészült.



S ha nem akarunk lacafacázni, akkor meg egy gombás tojás hagymával épp oly kitűnő választás lehet.
Az olajon megpirított, hagymának és gombának nagyon finom az illata is, mehet rá egy kis bors és só, a tojás, s már meg is van a reggeli.



A vörös lencséhez egyébként, ha maradt, illik a citrom, az újhagyma, az olívabogyó is, bátran lehet fűszerezni, majonéz helyett használhatunk tejfelt vagy joghurtot.

Birsalma befőtt is maradt az üvegben, anyukámféle, túró is volt a hűtőben.  A túrót egy kevés cukorral, liszttel (lehet búzalisztet használni de működik rizsliszttel, cirokliszttel vagy más gluténmentes liszttel is) egy tojás sárgájával alaposan összekevertem, ehhez óvatosan hozzáadtam a felvert tojásfehérjét. A kis darabokra vágott birsalmákat muffin forma aljába tettem (hasonló méretű más formát is lehet használni), erre pedig kb félig megtöltöttem a túróskeverékkel a tésztát, kb 200 fokos sütőben megsütöttem. A birsalmák szépen megkaramellizálódnak a tészta egy kicsit megemelkedik, könnyű desszert akár még egy kanál fagylaltot is elbír ebben a jó időben.





Piac után ejtőzzünk a szabadban, mindenki megérdemel egy jó kávét, limonádét, amit szeret a bevásárlás után. Szép időben különben is a napfény a legfontosabb eleme a hétvégének. 

Versel az ország mert a költészetnek is van napja, jó is elővenni egy régi kötetet a polcról és beleolvasni.

Zenének meg ez éppen jó lesz

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...