2014/05/09

piaci mustra - a spárga, gomba, tojás tengely

Kis kosarunk már csak kicsit ásítozik üresen, mindjárt itt a szombat, lesz piac is s tán napsütés is.


Egyre többféle zöldség kerül a pultokra, ahogy szépen lassan haladunk a nyár felé.
Már eper is van imitt-amott, hazai, a rebarbara is felbukkan, spárgát már egyre több helyen kínálnak, jön a zöldsaláták igazi szezonja.

Spárgából van zöld és fehér. Érdemes kipróbálni mindkét félét, finomak. Mindig nézzük meg elég friss - e, ha a körmünkkel finoman megnyomjuk a szárát, akkor lehet látni mennyire rugalmas, a végét is nézzük meg, abból is lehet látni mennyire régen szedték. Ne vegyünk túl vastag szálakat sosem, mert az már öregebb, kesernyésebb. Egy nedves konyharuhában még 1-2 napig tárolhatjuk, de tovább nem érdemes, minél frissebb annál jobb. A fehér spárgát pucolni kell, de nem túl nagy macera az sem.

Múltkor leves volt zöld spárgából most omlett készült fehérből, shitake gombával. A spárgát a negyedekbe vágott gombával forró olajon megsütöttem, közben felvertem a tojást egy kevés tejszínnel, ráöntöttem a keveréket és betoltam az előmelegített sütőbe.







A gomba és a spárga tésztával is nagyon finom, kevés olajon a feldarabolt spárgát és gombát, póréhagymával összesütöttem kakukkfűvel, borssal, sóval fűszereztem, amíg kész lett megfőtt a spagetti is. Aki akar tehet a zöldségekhez tejszínt is de anélkül is megállja a helyét, mehet bele egy kis fokhagyma annak, aki szereti.






S persze tészta helyett lehet krumpliban is gondolkodni, gombát, hagymát a sütőben krumplival összesütni. A tetejére szelhetünk egy kevés sajtot, ráolvasztani vagy csak tálaláskor rászórni a forgácsokat. Illik hozzá a paradicsomszósz. Fűszerezni ízlés szerint bátran lehet. Nagyevőknek lehet köret egy szelet sült húshoz is akár.






A krumpliból lehet rakott krumpli is, ezernyi változat létezik, annyi mindennel lehet rétegezni a megfőtt karikára vágott krumplikat, hogy sose lehet megunni. Ebbe most főtt tojás került, hagyma, sonkaszeletek.
Az edény kacsazsírral kentem ki és sajtkrémet tettem a krumpli rétegekre. Legalulra is krumpli került és legfelülre is, közte pedig szépen sorban kerültek a hagyma és tojáskarikák és a sonka.





Nekem maradt sonkám, mert később főztem egyet húsvét után. Szép nagy tölteni való gomba is volt otthon. A gomba szárát feldaraboltam, egy tepsibe beletettem póréhagymával, kevés olajjal megöntöztem. Az apróra vágott sonkát sajtkrémmel összekevertem, adtam hozzá piros színű kápia paprikát megtöltöttem a gombákat rátettem a pórés ágyra és előmelegített sütőben kb 180 fokon megsütöttem.
Lehet hozzá tésztát főzni és összekeverni a gombaszáras póréval, megy hozzá a rizs, vagy bulgur is, de akár puliszkával is ehetjük.

A csiperke mellett leggyakrabban kapható a laskagomba. Pirítóson reggelire, vacsorára, hiszen a bruschettán túl is van élet és még a paradicsomok úgysem az igaziak. A laskagombát egészen apróra vágtam, olajon megpirítottam egy kis balzsamecettel, sóval, borssal ízesítettem. Összekevertem kápia paprikával és vékonyra karikázott újhagymával, vajas pirítóson egészen mennyei, vacsoránál egy pohár hűs fehér bor pont jó lesz hozzá.




S ha már a vacsoráknál no meg a reggeliknél tartunk, akkor a  gombás tojás reggelire igazi klasszikus és a tükörtojás is. Gyerekkoromat idézte, amikor kakastaréjjal kaptam reggelire anyutól a minap.
A legkedvesebb reggeli tojásételem a lágytojás, pirítóssal, vajjal, dzsemmel. Egyszerű csak arra kell figyelni, hogy ne főzzük túl. Én forrásban lévő vízbe teszem és 3 percig főzöm, krémes kibuggyanó sárgája lesz, hmmm.


Tiszta erőből itt van a kiskert szezon is, nálam már hajladoznak a paradicsomok és a fűszernövények a cserepekben és szép színes virágok díszítik az ablakomat. Két éve már, hogy minden évben áztatok csalánlevelet és azzal permetezem a virágokat, növényeket, sokkal erősebbek és véd az esetleges kártevőktől is. Lehet 2-3 hétig áztatni és locsolni is a földet de a spriccelős mód is beválik.

S itt egy Everlast szám ha már jövő héten koncerteznek


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...