2014/05/23

piaci mustra - szezon vége, szezon eleje

Szikrázó napsütés, napszemüveg, kis kosár a kezünkbe, irány a piac. Szép időben különösen nagy élmény a zsizsegős, egyre színesebb, édes eperillatot árasztó környezet.

Garmadával jönnek az új ízek, mindig van maradék, akár nyers zöldség, gyümölcs akár valami a tegnapi asztalról. Van úgy, hogy egy – két krumpli vánnyadozik kosárban, egy kis rukola maradt a doboz alján, a húsleves sem fogyott el teljesen.

A múltkori maradékból vasárnapi reggelit sütöttem végül. Megfőztem a krumplit héjában, meghámoztam, összetörtem összekevertem 1 tojással, kevés cirokliszttel (bármilyen más lisztet is lehet használni, búza, tönköly, rizs, hajdina, köles…), tettem bele sok petrezselymet, egy kis maradék összevágott ruccolát, kis kókuszolajat (mehet bele helyette vaj, napraforgó, olívaolaj…) összekevertem és kis hasábformákba belesimítottam. Miután maradt az üveg alján egy kis fokhagymás bazsalikomos paradicsomszósz, az egyik adagba ezt is belekevertem. A tetejére sajt került betoltam a sütőbe és közepes lángon megsütöttem. Amíg megsült, uborkasalátát kevertem hozzá.

A salátát kétféle uborkából csináltam, mert szeretem nyersen a kovászolni való uborkát nem csak a kígyót. Karikára vágtam az uborkákat, egy vékony szál új fokhagymát és egy újhagymát, fehérboros balzsamecettel locsoltam meg. 
Persze mehet bele vékony karikára vágott erős paprika, kapor vagy petrezselyem, ami épp van a hűtőben, kamrában, még egy kis joghurttal is meg lehet locsolni. Sőt a kaprot elkeverhetjük a joghurttal és azzal önthetjük nyakon a salátánkat ez akár egy szelet grillezett hús mellé is jó választás lehet, de a krumplis lepényhez is jól illik.


Spárga van még zöld is fehér is. Annyira szeretem, hogy minden héten veszek egy kis csomaggal amíg tart, nincs már sok ideje hátra. Sütve jobban szeretem, mint főzve. S ha már minden héten veszek igyekszem változatossá tenni a belőle elkészített fogást. A spárgát sosem kell túlbonyolítani, hiszen önmagában is csodás. Jól illik hozzá a citrom, akár a párolt spárgát, ha csak meglocsoljuk egy kis citrommal, olívaolajjal máris egy remek salátát tettünk az asztalra. Most citromos – mentás kókusztejes mártásban sült spárga került az asztalra a sült csirkecomb mellé.  A csirkecombot megsóztam, nagyon forró serpenyőben átpirítottam majd egy kevés húslevessel nyakon öntve puhára sütöttem lefedve a sütőben. A végén kicsit hagytam pirulni újra. 
Eközben elkészítettem hozzá a spárgát. 
A feldarabolt, végeitől megszabadított zöld spárgát kevés kókuszolajon megfuttattam, megsóztam, csavartam rá egy fél citrom levét, kicsit hagytam párolódni majd öntöttem rá a kókusztejből annyit, hogy jó mártásos legyen a leve. Tálaláskor friss mentát kevertem hozzá.

A spárga végeket szokás szerint feldaraboltam kis karikákra és feltettem alaplének hideg vízbe, amit csak megsóztam. Ez be lehet tenni a fagyasztóba egy levesalapnak később éppen jó lesz. Lehet a kókusztejes spárgához is adni egy keveset belőle, ha sűrűnek tűnne a szósz.


Tökök is vannak már, helyes kis zsenge darabok, tölteni éppen jóformák. Széles karikákra vágtam a tököt a belsejét kivájtam, úgy, hogy az alján maradjon egy rétegnyi tök ebbe töltöttem a töltelékeket. Ebben az a jó, hogy többféle tölteléket is használhatunk.

Kettőbe tepertős túró került, amit egy tepertővel töltött krumpli gombóc ihletett. A tepertőt összedaráltam egy kevés hagymával és összekevertem sima tehéntúróval, kb fele fele arányban, s ezt töltöttem bele a tökökbe. Készült klasszikus kapros változat is, ezt sóztam és ehhez is adtam egy nagyon kevés hagymát. A harmadik pedig kapribogyós, olajbogyós lett.

Persze mehet bele a klasszikus húsos keverék, paradicsomos vagy tejszínes változatban, akár ehhez is illik a sok kapor, a paradicsomoshoz meg a bazsalikom. Készíthetünk egy jó fűszeres vörös lencse krémet is bele, de mustáros gombával is megtölthetjük tetszés szerint tejszínnel vagy a nélkül. S jönnek sorban a gondolatok, mi minden kerülhet a tök üregébe, rizs, kuszkusz, hajdina, hal. Bátran csak bátran.




Egyik nap nem volt időm főzni, így megint előkerült egy gyors tészta. Egy halkonzerv, jelen esetben lazac, egy kevés aszalt paradicsom és érett juhsajt forgácsok a tetejére. Csak a tésztát kell kifőzni, s már kész is. Érdemes néhány ilyen dolgot tartani a kamrában vészhelyzet esetére. A halhoz mindenféle mást is tehetünk, olívabogyót, kaprit, vagy kaprot és tejfelt és így tovább...

S igen, vacsorára ha nincs kedvem molyolni a konyhában, akkor jön a mustáros- tejfölös kenyér, a kenyérszeletet csak picit megpirítom és vékonyan megkenem mustárral és tejföllel. Maximum sózom, más nem is kell. Gyerekkoromat idézi.

S ott piroslanak már mindenhol a csodás piros eperszemek. Eleinte nem is sütök belőle semmit, csak magában élvezem az ízét. Belekerül a reggeli müzlimbe vagy desszertnek egy gyors csokikrémre, összekeverve aszalt gyümölccsel, dióval.

Nagyon finom az eper balzsamecettel, a feldarabolt epret összekevertem mazsolával, dióval egy kevés barna cukorral és locsoltam rá egy kis fügés balzsamecetet. Más ízt is lehet használni lényeg, hogy édeskésebb ízű legyen az ecet és jó sűrű.

Kókuszkrémből szoktam csokis desszertet csinálni, ha épp nagyon vágyom az édességre és nincsen. Kakaóporral és barna cukorral (néha mézzel) kikeverem a kókuszkrémet (lehet használni mascarponét is) olyan édesre sűrűre, amihez éppen kedvem van, erre tettem rá az eperdarabokat és egy kis mentát majd egy kevés balzsamecetet. Aki akarja, tekerhet rá egy kis rózsaborsot is mert illik hozzá az is.

A menta – eper - görög joghurt jó hármas csak egy kis müzlit tettem alá, uzsonnára éppen jó.


Szikrázóan süt a nap, kifeküdni egy zöld rétre és csak úgy lenni csodás dolog így nyár elején, közben lehet piknikezni a kispajtásokkal. Este valami kellemes teraszon ücsörögni vagy elmenni valami szabadtéri koncertre akár. Egyre több idő a szabadban, a napsütésben és máris szebb az élet.

Itt meg az I'm Shakin, Jack White szerint:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...