2014/05/16

piaci mustra - főzelékekkel

Újra előkerül az esőkabát, melegebb ruha, kicsit didergősebb a hét, lehet esőkabát is kell, miközben ballagunk a piacra kis kosarunkat lóbálva.



Székelykáposzta csülökkel ebben a borongós időben pont jó választás lehet, annak, aki szereti. Persze csülök helyett kerülhet bele más hús is. Köménnyel, pirospaprikával, mehet bele egy paradicsom, ha savanyúbb a káposzta érdemes átmosni, kinyomkodni s így rátenni a hagymán átpirított húsra.


Főzelék. Főzeléket legalább egyszer főzök egy héten, szeretem. A főzelék jó, máshol a világon nem is igen ismerik. Nagyanyáink még rántással készítették, anyáink már habarták is. Én sokszor pürésítek a főzelékből egy keveset és azzal sűrítem. Mindegyik változat más ízű lesz, liszt helyett keményítőt is lehet használni. Tejfel helyett kókusztejet akár.

Van már tök a piacon, kapor is. A tökfőzelék nekem mindig jó kapros s a tetejére szinte mindig tükörtojást sütök. Egy kevés hagymát megdinsztelek, rádobom a gyalult tököt megsózom megpárolom, sűrítem ha kell, teszek hozzá tejfelt és kaprot a végén. Jó sok kaprot.
Tökfőzeléket általában gyalult tökből főzünk, de éppolyan jó lehet felkockázni egy tököt és úgy elkészíteni, kapor helyett petrezselyemmel, illik hozzá a bazsalikom, tárkony snidling is. Cukkinit is keverhetünk hozzá. 
Főzhetjük jó fokhagymásan, citromosan de paradicsomos tökfőzelék is rotyoghat a lábosban. Tejfel helyett mehet bele kefir vagy joghurt. Érdemes kísérletezni, mert a kapros tökfőzeléken túl is van élet bár nekem az a kedvencem.

Szép karalábék is zöldellnek, már abból is lehet főzeléket csinálni, sárgarépával főztem meg a minap. Kevés olajon megpárolt hagymára dobtam rá a felkockázott sárgarépát először, kevertem rajta néhányat mielőtt hozzátettem a karalábét. Kicsit roppanósra hagyom a zöldségeket, sokkal finomabb mintha szétfőznénk. Sok petrezselyemmel készült ehhez tejfel helyett illik a tejszín is.



Karalábé nélkül sárgarépából készítve adhatunk hozzá curryt, kardamomot, kis fahéjat, petrezselyem helyett koriander zöldet. Illik hozzá a kókusztej is.

Szeretem a babérlevél illatát, ízét, a krumplihoz különösen jól illik. Legyen az leves vagy főzelék. A főzelékbe lehet tenni még más fűszereket, kis borsot, majoránnát, lehet pirospaprikával is fűszerezni.  A krumplifőzeléket mindig saját magával sűrítem, kiveszek egy keveset egy villával pürésítem és ezt keverem hozzá. Sűrű tejfellel elkeverve és pirított csípős kolbászkarikákkal a tetején tálalva egészen kiváló étek az asztalra.






Lassan itt a saláta szezon is, egyre többféle salátát látni a piacon a fejes saláta mellett van jégsaláta, római saláta, lollo rosso annak, aki szereti a kesernyésebb ízvilágot. Én tölgylevelű salátát vettem a múltkor, finom íze van akár egy kis ecetes – olajos öntettel valamilyen főétel mellé vagy más zöldségekkel keverve, sajttal, főtt tojással egy könnyű vacsorának önálló fogásként is az asztalra tehetjük.


Friss gombából pedig hagymás gombasalátát keverhetünk, balzsamecettel, olívaolajjal. A gombákat és a hagymákat jó vékonyra kell felszelni és összekeverni az olajjal és ecettel, ehetünk bele egy kis új fokhagymát is, abból nagy baj nem lehet. Köretként is megállja a helyét. Lehet egy kis majonézt is hozzáadni vagy mustárt.

Érdemes az olajat és az ecetet jól összekeverni habverővel, villával,akár egy kis üvegben jól összerázni, nagyon guszta állaga lesz, s ekkor hozzáadhatjuk a fűszereket is, a mustárt, paradicsomszószt bármit, amit a salátához szánunk.



Rossz idő esetén bekuckózhatunk a kanapéra egy jó könyvvel, vagy egy jó filmmel, pop corn helyett pedig vágjunk fel zöldségeket (sárgarépa, zellerszár, karalábé, uborka, cukkini…) csíkokra, csináljunk hozzá néhány mártogatóst pl fokhagymás joghurtot, halkrémet, sajtkrémet.. s már el is indíthatjuk a filmet.

 A true detective egy igen jól sikerült sorozat, régen láttam már ilyen ütős jól megkomponált krimi minisorozatot és ráadásul még a zenéje is elég rendben van. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...