2014/05/30

piaci mustra - zöldborsóval, eperrel

Itt van mindjárt a hétvége, kis kosarunk kiürült, szombaton újra telepakolhatjuk a szezon ízeivel.





Eljött a szabadban főzés ideje, lehet szalonnát sütni a tűz felett. Nagybátyám mindig megpirította a kenyeret is mielőtt nekilátott volna a szalonnasütésnek.
Persze előkerülnek a bográcsok, grillrácsok, boronatárcsák is szépen sorban, hiszen eljött az ideje.

A zöldborsók már szerteszéjjel gurulnak, itt a szezon, csodás étkek kerülhetnek az asztalra
Zöldborsó leves az mindig nagy kedvenc sok petrezselyemmel, galuskával, pirospaprikával.
S persze a borsófőzelék, amihez érdemes kipróbálni mentát, de jól illik hozzá pisztácia is.

Boronatárcsán főztem a hétvégén zöldborsós – cukkinis rizses csirkét. Serpenyőben is finom ha nem jutunk éppen valami szabad tűz közelébe.
A csirkecombokat és szárnyakat megsóztam és előpirítottam, majd apróra vágott hagymát olajon megdinszteltem, dobtam bele zsályalevelet az nagyon jól illik a csirkéhez.
Amikor már puha volt a hagyma visszatettem a csirkét, dobáltam bele egész fokhagymákat – mert finom édes krémes lesz ha megsül – öntöttem alá egy kis vizet, amikor már félig megsült a csirke (kb. jó fél óra) akkor kerül bele a rizs (rizottó rizst vagy valamilyen kerek félét érdemes használni) annyi vizet adtam hozzá, amennyi ellepi és pótoltam folyamatosan. A borsót és a negyed karikákra vágott cukkinit az utolsó 10 percben tettem hozzá, jó, ha a zöldség egy kicsit ress marad. 
Bodzaszörppel vagy hosszúlépéssel éppen jó egy ebédnek.
 
S persze az elsők között készül el a bográcsban a paprikás krumpli, tipikus bográcsétel, kolbásszal, hagymával, pirospaprikával. Nagyon szeretem mellé a savanyúságot, kovászos uborkához ugyan még nincs elég meleg de lassan eljön annak is az ideje.
Kovászolni való uborkát már lehet kapni, ami nyersen is nagyon finom





Maradék csirkéből pedig egy könnyű csirkesaláta pillanatok alatt készen van, csak össze kell keverni az apróra vágott csirkét (combot, mellet épp mi maradt) salátával, felvágott zöldséggel, hagymával, mehet rá egy olívaolaj és balzsamecet s meg is van a vacsora.





Ritkán veszek grillezni való sajtot, nem is értem miért, nagyon könnyen elkészíthető, sokféle köretet lehet hozzá tálalni, finom is.  Persze ezt is lehet parázs felett sütögetni. Pirított diós grillezett cukkini tekercset készítettem végül hozzá és az egészet egy kis tökmagolajjal öntöttem nyakon.
A hosszában felvágott cukkini szeleteket megsütöttem mindkét oldalukon, ha nincs grill akkor bátran egy serpenyőt vegyünk elő. A diót is megpirítottam picit, összetörtem mozsárban rászórtam a megsült cukkini szeletekre és feltekertem. A sajtot meg egyszerűen megsütöttem, a grillezni való sajttal semmiféle teendő nincs azon kívül, hogy beletesszük a forró serpenyőre vagy a grill lapra.

Még igyekeztem kihasználni a spárga utolsó napjait, talán még lesz ezen a hétvégén. Kétféleképpen került tányérra.
Először újkrumplival sütöttem meg, az újkrumplikat harmadába, negyedébe vágtam, megsóztam és olajjal átforgattam, betoltam a sütőbe közepes lángra, amikor már több mint félig megsült hozzákevertem a spárgát is. És még kb 15 perc alatt megsütöttem. Önmagában is nagyon finom, de lehet rátördelni mozzarellát is például.


A spárga és az eper is nagyon jól összeillenek, az egyik megy, a másik jön s épp a találkozásnál még lehet egy epres spárgasalátát is összeállítani. A spárgát meg kell sütni hozzá kevés vajon vagy olajon, valamilyen salátaágyra rátenni a felvágott spárgát és epret, mehet rá egy kis balzsamecet, pirított mandula, kész is van. Halhoz is jó, hús mellé is akár








Az eper mellett megjelentek már a sötétlő meggyszemek is.
Sütni nem volt kedvem süteményt így egy mascarponés meggyes epekrémet kevertem ki hirtelen. Az epret megmostam és darabokra vágtam egy villával összetörtem és a mascarponéhoz kevertem, datolyamézzel édesítettem, de lehet bármi mással is, mézzel, cukorral, ami van. A meggyet kimagoztam és a krém tetejére halmoztam egy két felvágott eperszemmel. Már lehet is kanalazni. Az ilyen édességekhez én nagyon szeretem az édesebb balzsameceteket, ami már egészen sűrű krémes mint pl. a datolya, füge vagy a málna, csak egy pár csepp kell a tetejére, hogy megbolondítsuk egy kicsit. A mascarpone helyett kókuszkrémet is lehet használni.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...