2014/04/04

piaci mustra - piknikezős felütéssel

Bizony lassan színekbe borulnak a pultok is, nem csak a fák virágai pompáznak országszerte, kis kosarunkban is egyre gazdagabb lesz a pakolnivaló választék.


Kirándulunk, sétálunk vagy csak kiülünk a parkokba, itt az ideje a pikniknek, fűben ülve falatozni, sütögetni. Kirándulásra nem csak szendvicset lehet vinni, süthetünk, pitét, quichet, tekerhetünk tortillát, egy jó parasztreggelit is elkészíthetünk piknikképes változatban.

Nevezhetjük krumplis rántottának, fritattának, sütőben sült tojással készül és csak a fantáziánkon múlik, mit teszünk bele.
Ebben most kolbász van, sonka, juhtúró, medvehagyma krumpli, tökmagliszt és tejsavó. A krumplit vékonyabb szeletekre vágtam és kevés olajon alaposan megpirítottam. a tojásokat felvertem adtam hozzá tejsavót (általában tejet szoktam, most ezzel próbáltam és jó hozzá), belemorzsoltam a juhtúrót az apró csíkokra vágott medvehagymát, szórtam rá egy kevés tökmaglisztet. Egy kerek forma aljára tettem a krumpliszeleteket rászórtam az apró csíkokra vágott sonkát és kolbászt és ráöntöttem a tojásos keveréket.
4-5 tojáshoz kb fél deci tejsavó vagy tej kell, 2 közepes krumpli, juhtúró, kolbász, sonka ízlés szerint. Ekkora mennyiséghez kb. 22-25 cm kerek forma jó. 180-200 fokon 30-40 perc alatt megsül, lehet szeletelni

A quiche-hez omlós tésztát kell gyúrni, ami liszt, vaj egy csipet só és egy kevés hideg víz. 2:1 arányban van benne a liszt és a vaj. Egy formához 20 deka liszt és 10 deka vaj kell.

A vajat elmorzsoljuk a liszttel, még jobb ha van olyan robotgépünk, ami elvégzi helyettünk, ha ez kész akkor kevés minél hidegebb vízzel közepesen lágy tésztát gyúrunk belőle (3-5 evőkanál), fóliába csomagoljuk és legalább fél órára a hűtőbe tesszük, különben megég a tészta a sütőben mert a kezünk melegétől a vajas tészta nagyon lágy marad. Amíg pihen a tészta, elkészítjük a tölteléket és közben a sütőt is begyújtjuk mert fontos, hogy forró sütőbe kerüljön. A pihentetés után szép kerekre kinyújtjuk és belesimítjuk a formába és az oldalára körben. 15 perc vaksütést igényel, csicseriborsót vagy babot szórunk a tetejére - így nem fog felemelkedni és összehúzódni a tészta sütés közben, az utolsó 5 percben vegyük le róla a babot, borsót és hagyjuk hogy megpiruljon egy kicsit a teteje. Amikor kész rátesszük a tölteléket és általában 35-40 percre visszatoljuk a sütőbe. 190 fokon süssük.

Ebben az ételben az a jó, hogy sokféleképpen lehet megtölteni. Én most kétfélét sütöttem a héten
Az egyikre egy hagymás szilvalekvárt kentem és vékonyra szelt a tetején megolajozott padlizsánnal fedtem be az utolsó tíz percben pedig szórtam rá reszelt sajtot. Ezt a tésztát lepényformára formáztam, mert nem volt olyan vastag a töltelék, hogy kellett volna hozzá a pereme.



A másik pedig egy hagymás - rukolás - kecskesajtos változat lett. A hagymát megpároltam, 1 tojást elkevertem tejszínnel, a kecskesajtot feldaraboltam vékony szeletekre. Beleterítettem a formába a hagymát, rászórtam a rukolát ráöntöttem a tojásos tejszín, belenyomkodtam a masszába rukolát és a tetejére tettem a sajtkarikákat, betoltam a sütőbe és megsütöttem.





Szépen felszeletelve, becsomagolva mehetnek a hátizsákba, s máris van elemózsia a kirándulásra.

Nem csak szőlőlevelet lehet betölteni meg káposztát, hanem mindenféle mást is pl. mángoldot vagy medvehagymát.

A mángoldot juhtúrós rizzsel töltöttem meg és balzsamecetes olajjal meglocsolva megsütöttem. Melegen és hidegen is finom így ezt is lehet vinni a piknikre.
Tejrizst főztem mert az jól tapadó kis kerekszemű rizs, tökéletes tölteléknek, amikor kihűlt összekevertem a juhtúróval és megtöltöttem a mángold leveleket, a közepén a szárát kivágtam mert az törik – ezt belevághatjuk salátába- egymásra helyeztem a kettévágott részt, hogy fedjék egymást, kiskanállal rátettem egy- egy gombócot, oldalt behajtottam és feltekertem. Egymás mellé tettem a töltelékeket egy kiolajozott serpenyőbe, meglocsoltam balzsamecet és olaj keverékével. 200 fokon megsütöttem.

Ehhez is nagyon jól illik a hagymás szilvalekvár, de köretként is ehetjük valamilyen sült, párolt hús vagy hal mellé.

A medvehagymához pedig egy vöröslencsés, laskagombás tölteléket csinálta. A vöröslencsét megfőztem sós vízben puhára, krémesre, a laskagombát apróra vágtam és megpároltam napraforgó olajon, a végén megszórtam petrezselyemmel. Bedobtam az egészet egy mixerbe és összeturmixoltam.  A medvehagymát megmostam és úgy töltöttem meg, hogy levágtam a szárát és két medvehagymát keresztbe tettem egymáson, a közepére tettem a gombás töltelékből ráhajtottam két oldalról és a függőleges medvehagymát pedig feltekertem. Egymás mellé tettem egy kiolajozott tepsibe kevés olajjal meglocsoltam és megsütöttem a sütőben, kb -180-200 fokon. 


Lehet hozzá paradicsomszószt csinálni és kész az ebéd, sőt sütés helyett megpárolhatjuk paradicsomszószban is a tekercseket. Sütés nélkül pedig jó kiegészítője egy hideg vacsorának, ha valaki a friss medvehagyma ízét szeretné megőrizni. Laskagomba helyett persze teljesen jó a csiperke is ha éppen csak azt lehet a piacon kapni.

A gomba másik részéből pedig egy padlizsános – csicseriborsós étel készült. Először a negyedekbe vágott padlizsánszeleteket megpirítottam egy kis olajon – rádobtam a csíkokra vágott laskát megszórtam kakukkfűvel, sóval pár perc után ráöntöttem egy kis üveg paradicsomszószt összekevertem és hozzáadtam egy konzerv csicseriborsót és egy keveset a levéből. Kevertem rajta néhányat és ment is a tányérba.



A laskagombának nem kell sok idő, hogy kész legyen, ha túl sokáig, főzzük vagy sütjük könnyen rágós lesz.


Kinyitottak a fagyisok desszertnek éppen jó lesz 1-2 gombóc a napsütésben délután.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...