2014/07/11

Piaci mustra - 'túrósokkal'

Kis kosarunkat lóbálva fütyörészhetünk is akár a piacra menet. Vidám színek várnak már ránk, a barack élénk sárgájától a piros ribizliig mindenféle ezen túl pedig a mély lilák is kiveszik a részüket a pompás kiállításból. Szagolgatni, ízlelgetni ér és kiválasztani ami a legjobban ízlik.
Rákaptam a túróra a héten, sütöttem túrófánkot és rakott tököt kapros túróval sőt egy vargabélesféle is került az asztalra sós verzióban. Voltak könnyedebb és nehezebb ételek a repertoáron időjárástól, kedvemtől függően.

Már a múltkor ajánlgattam a juhtúrós- kukoricalisztes lepényt. Ebből gyúrtam egy nagyobb adagot és folpackba betekertem, így a hűtőben 2-3 napig elállt és csak előkaptam esténként, kisütöttem egy két tenyérnyi lepényt s tetszés szerint más-más feltéttel tálaltam.
A lepény tésztája úgy készült, hogy egy tojáshoz kevertem juhtúrót és lisztet, annyit, hogy gyúrható, de lágy állagú tésztát kapjak. Kis tenyérnyi lapokat megsütöttem mindkét oldalán.



Paradicsomos – hagymás párolt tökkel nagyon finom volt de mehet mellé egy könnyű saláta uborkával paradicsommal, hagymával de egy tükörtojást is süthetünk a tetejére vagy egy joghurtos tzatzikibe is mártogathatjuk. Ez a lepény működik túró nélkül is, akkor más lesz az íze és egy kicsit az állaga is ebből is csak tenyérnyi lapokat lehet sütni mert a kukoricaliszt miatt törne a tészta.

Rakott tököt is sütöttem, karikára vágott két szelet tök közé kaporral összekevert túrót tettem hagymát karikáztam rá a tetejére pedig sajtot reszeltem. Betoltam a sütőbe és kb 180-200 fokon megsütöttem, én magába ettem de köretnek is el tudom képzelni simán.

A grillezett laskához pedig tútrófánk került. A laskagombát kicsit beolajoztam mindkét oldalán és megszórtam egy kis szines borssal, grillen megsütöttem, persze serpenyőben is meg lehet sütni ha éppen nincsen grill. A túrógfánkhoz pedig összekevertem a túrót egy kevés liszttel (ez lehet hajdina vagy kölesliszt is esetleg rizsliszt) egy tojás sárgájával és a felvert habjával és sok apróra vágott kaporral. Kanállal kiolajozott serpenybe szaggattam, lelapogattam és mindkét oldalát megsütöttem. Persze lehetne ezt bő olajban is kisütni de így azért könnyebb lesz a fogás. Paradicsom salátát tálaltam hozzá. A fánkot önmagában is ehetjük egy kis tejfellel meglocsolva vagy tökfőzelék mellé feltétnek is adhatjuk.

Grillezett laskagomba szendvicsbe is nagyon finom az enyhén megpirított bagettet vékonyan megkenjük majonézzel és ebbe tesszük a gombát és paradicsomszeleteket egy kis hagymát. Persze mehet bele uborka, paprika, aszalt paradicsom. A majonézhez keverhetünk egy kis apróra vágott olívabogyót is. Majonéz helyett használhatunk krémsajtot is akár vagy sajtszeletet. A gombát balzsamecettel is megkenhetjük sütéskor. Ki mit szeret, mi van otthon.  Jövet menet jól jöhet egy ilyen szendvics.

Az utolsó túrós étel pedig vargabélesféle, amit ajánlok. Hamar megvan és finom is. Kifőztem a cérnametéltet, közben a túrót, hagymával tojássárgájával, egy kevés lecsöpögtetett sűrű joghurttal, majd a tojás felvert habjával óvatosan összekevertem, ebbe tettem a kifőtt tésztát, belesimítottam a tepsibe megszórtam reszelt sajttal és megsütöttem kb 30 perc kell neki 200 fokon, amíg szépen megpirul a sajt a tetején. A túrót tetszés szerint lehet fűszerezni is. 
Persze lehet ezt édesen is sütni s akkor lesz desszert is az asztalon.

A vasárnapi húsleves, húsevőknek, húsleves szeretőknek mindig telitalálat, legyen az csirkéből vagy marhából, sok zöldséggel, tésztával vagy tészta nélkül. Én legjobban a belefőtt hagymát szeretem, mindig igyekszem megkaparintani a többiek elől, végső esetben osztozni is hajlandó vagyok rajta .
Nagy klasszikus a rántott csirke, petrezselymes krumplival, most hogy ubrokaszezon van mi mással mint kovászos uborkával. Kovászos uborkát kenyér helyett lehet krumplival is kovászolni, így gluténmentes lesz a kovászos uborka. S ilyenkor a legfinomabb, amikor megjelennek a ropogós kovászolni való uborkák a piacon és a napsütésben fürdőzik egy nagy üvegben az ablakban vagy teraszon. A fürtös uborkát én nyersen is szeretem akár csak úgy magában beleharapni a harsogó zöldségbe.
Egy tartalmas leves után pedig pont elég másodiknak a palacsinta Most sokféle gyümölcs van így párolt gyümölcsöt vagy lekvárt tehetünk bele, almát is reszelhetünk bele sőt ha már ide lyukadtam ki akkor biundás almát is süthetünk, az almakarikákat csak belemártjuk a palacsintatésztába és már mehet is a a serpenyőbe, ezt akár rizsliszttel is el lehet készíteni.

Mostanában vagy az eső elől futunk vagy a vízbe hűsölni, bár én nagyon szeretek a nyári zivatarban bőrig ázni ha nincs hideg. Mindenesetre kitört a nyár lehet strandolni, víz mellett olvasgatni este meg valami szabadtéren kultúrát beszívni, összejönni a barátokkal.

Ez meg itt egy remek szám az Einstürzende Neubautentől:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...