2014/08/01

Piaci mustra - piros paradicsomokkal

Fontosak nekem a szombatok, amikor kis kosarammal a karomon kisétálok reggel a piaci forgatagba. Kóstolgatok, beszélgetek és megveszem a következő heti elemózsiát.


Paradicsomi állapotok vannak, már ami a paradicsomot illeti. Egyre többféle paradicsom piroslik mindenfelé. Az egyik legkedvesebb étek nekem. Persze a legjobb ha módunkban áll leszakítani és azonmód beleharapni, de akár csak szeletekre vágva pici sóval megszórva is csodás.
Sokszor sütök paradicsomot a reggeli tojás mellé, nekem megunhatatlan párosítás s persze lehet mellé mindig valami mást kitalálni. Finom egy kis balzsamecettel meglocsolva, süthetünk mellé hagymát, paprikát, megszórhatjuk rukolával tálaláskor, de akár egy kis sajtot is dobhatunk mellé a serpenyőbe. A kis koktélparadicsomokat nem is kell elvágni, a nagyobb paradicsomokat pedig szép vastag karikákra érdemes szeletelni.
S nem csak zsemlét vagy kenyeret adhatunk hozzá hanem pitát, laffát, dürümöt, tortillát. Ezeket meg is piríthatjuk, sőt bele is tölthetjük a megsült zöldségeket, sajtot, túrót, éppen mi van a hűtőben hiszen nincsen kőbe vésve, hogy csak kebab, falafel vagy mexikói tortilla készíthető ezekből a kenyérfélékből. Kukoricalisztből készítve a tortilla gluténmentes is és magunk is megsüthetjük.Töltöttem meg dürüm kenyeret (ebbe csavarják a gyrost, amikor nem pitába töltik) fűszeres túróval és sült zöldséggel majd grillen jól összesütöttem, ha nincs kontaktgrill odahaza akkor serpenyőben, megfordítva mindkét oldalát átpiríthatjuk. 

Tökmaglisztes tojáslepénybe is süthetünk paradicsomot. A tojást összekeverjük tökmagliszttel, egy kicsit lazíthatjuk folyadékkal, tejjel, joghurttal de vízzel is.  A serpenyőbe öntjük a lepényt és rátesszük a paradicsomokat, ehhez még kenyér sem kell, mert tartalmas így is.

Szeretem a paradicsomlevest, nosztalgiából akár betűtésztával is, de én inkább anélkül, van aki rizst főz a levesbe betétnek. Jól illik hozzá a bazsalikom. A leveshez meghámozom a paradicsomokat és kevés olajon megfuttatott hagymán megpárolom, sózom és teszek hozzá annyi vizet, hogy megfelelő sűrűségű legyen. Mehet bele a betét, ha szükséges pl. kis kockákra vágott mozzarella. A minap sárgababbal és csipetkével főztem paradicsomlevest, ami olyan sűrű lett, hogy önmagában is megállta a helyét. Olajon hagymát, sárgarépát és fehérrépát pároltam, erre tettem a felkockázott meghámozott paradicsomokat (minimum 4-5 közepes darabot), sóztam és hagytam kicsit rotyogni hogy jó leveses legyen, adtam hozzá vizet, beletettem a megpucolt sárgababot. Közben összeállítottam a csipetke tésztát lisztből és tojásból és a végén, amikor már félig a bab is megfőtt beletettem a csipetkéket. Hamar megfő a bab is és a csipetke is. Akkor a legfinomabb, amikor a bab egy picit roppanós, érdemes figyelni, hogy ne főzzük túl.


A paradicsom mellé jöhet a paprika, s máris megvan a lecsó. Legjobban bogyiszlói paprika csípősségét és ízét szeretem hozzá.   







Még vannak zsenge tökök is, sütöttem belőle egy tökös – sárgarépás felfújtat. Lereszeltem a tökös és a sárgarépát, megsóztam, hozzáütöttem egy tojás sárgáját, hozzákevertem hajdinalisztet majd óvatosan belekevertem a felvert tojásfehérje habját. Egy kiolajozott formába öntöttem és a sütőben kb 200 fokon megsütöttem. Joghurtszósszal vagy kapros tejfellel nyakon önthetjük, adhatunk hozzá salátát, de egy szaftos hús mellé is mehet. köretként.



Benne vagyunk a gyümölcsszezon kellős közepibe, eltettem már néhány üveg málna, meggy, sárgabarack és ribizli lekvárt. Nagyon kevés barnacukrot tettem hozzá csak hogy kicsit jobban kijöjjön az íze de megmaradjon a gyümölcs karaktere. Most nem rotyogtattam sokáig, hanem természetes pektint raktam bele a vége felé, hogy ne legyen túl folyós, de ne főzzem ki a gyümölcs lelkét.
Szoktam fűszereket is használni, mert jól illenek a gyümölcsökhöz. Érdemes kipróbálni a levendulát, fahéjat, gyömbért, mentát, rózsaborsot, rozmaringot, de csokival is nagyon finomak egyes gyümölcsöt, sőt a rumos meggyet is jólesik egy hideg téli estén leemelni a kamrapolcról vagy a vörösboros ribizlit.
S persze nem csak édes lekvárt, hanem fűszeres chutneyt is lehet a fazékban kevergetni. Sárgabarackhoz például jól megy egy kis csípős ízvilág, koriandermaggal, mazsolával, almaecettel, chilivel.

Nyár van, kicsit bolondos, zivataros de mégiscsak nyár színes – szagos, pezsgő élettel teli. Napfürdőzés, kirándulás, kint ücsörgés…


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...