2014/08/21

Piaci mustra - mindenféle babokkal

A nyár nem kényeztet el idén túl sok napsütéssel, néha flipflop papucsban néha gumicsizmában sétálunk a piacra kis kosarunkkal, a heti elemózsiát beszerezni.



Mindenféle babok kacskaringóznak a jól ismert sárgahüvelyű babon kívül, ceruzabab, juliskabab sőt még lila színű is akad a kínálatban és van már friss fejtett bab is.

A lilababból levest főztem. A színe a hő hatására ugyan zöldre változott, de nagyon finom kapros, savanykás leves lett, amit tejfellel tálaltam. A hagymát, sárgarépát, fehérrépát megpároltam félig egy kis olívaolajon, hozzákevertem a babot, sóztam én sonka alaplével öntöttem fel, amit a fagyasztóból vettem ki, de ha nincs akkor a sima víz is éppen olyan jó lesz. A végén pedig apróra vágott kaprot szórtam a levesbe. Lehet egy kis citromlével vagy fehérborecettel egy kis savanykás ízt adni neki. Tálaláskor pedig mehet rá a tejfel annak, aki szereti.


Ezek a friss ropogós babok salátának is nagyon finomak. Kiflikrumplival, lilahagymával langyosan egy pohár fehérborral vacsorára éppen jó lesz A kiflikrumplit feltettem főni amikor már félig megfőtt hozzátettem a ceruzababot, leszűrtem a krumplikat félbevágtam, összeforgattam a vékony szeletekre vágott lesózott és kis almaecettel meglocsolt lilahagymával.




A sárgahüvelyű bab a legismertebb nálunk, főzeléknek, levesnek gyakran kerül az asztalra. Én most cserépedényben pulykával sütöttem meg. Az edénybe negyedekbe vágott hagymát, félbevágott sárgarépát, 1-2 szem paradicsomot, 1 paprikát és néhány gerezd félbevágott fokhagymát tettem. A pulykacombot megsóztam megszórtam fűszerrel (majoranna, rozmaring, feketebors, paprika), meglocsoltam egy kis olajjal, tettem alá egy pici vizet és megsütöttem majdnem készre fedő alatt. A végén rátettem a megpucolt babot, amit egy kis olajjal összeforgattam és megsóztam. Fedő alatt 5 percig majd még jó 10 – 15 percig sütöttem. Pulyka helyett lehet csirkével is készíteni, nekem épp ez volt a mélyhűtőben.
Még lecsószezon van, egyre többféle paradicsom van a piacon. Rizses lecsót akartam csinálni de nem kívánatos lakók költöztek a rizsbe. Volt otthon urid daal, ami egy hántolt aprószemű  lencse,  így  a lecsóból paradicsomos lencse lett ebédre, curryvel fűszereztem, került bele paprika is de csak egy kevés. Hagymát vágtam, olajon megfuttattam belevágtam a paradicsomot, paprikát, sót,  curryt szórtam rá, beletettem a lencsét felöntöttem vízzel és megfőztem, ha szükséges, akkor pótolni kell a vizet, s egy kis paradicsomlevet is lehet tenni hozzá. Laktató egytálétel. 

S persze ilyenkor van csak igazán szezonja a töltött paprikának. Nagyon szeretem a klasszikus paradicsomszószos, darálthúsos változatot főtt krumplival de a paprikákat annyi mindennel meg lehet tölteni, hogy kár leragadni egy változatnál. Kecskesajtkrémes, kapribogyós cukkinis, zabpelyhes tölteléket tettem a sima tölteni való paprikába és apróra vágott paradicsomot pároltam hozzá. A töltelékhez a  cukkinit, kapribogyót, fokhagymát és az újhagymát apróra vágtam összekevertem a sajtkrémmel és zabpehellyel. Ezt beletöltöttem a paprikába egy kis tepsit kiolajoztam, rátettem az apróra vágott megsózott paradicsomot, erre a paprikát és a kimaradt tölteléket, amihez még egy kevés zabpelyhet kevertem, hogy ne essen szét. Lefedtem alufóliával kb. 180 fokon megsütöttem a felénél kb. levettem róla a fóliát. 25-30 perc alatt.

Desszertnek mindenféle gyümölcsöt lehet az asztalra tenni, egy kis joghurttal, mézzel, dióval és itt a finom piték ideje is.


Lassan vége a nyárnak, nem tudni mit hoz az ősz, jó időben minden pillanatot érdemes még a szabadban tölteni, piknikezni, vízpartra lemenni. Begyűjteni a napsugarat, hogy jó sokáig kitartson.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...