2014/11/20

Piaci mustra - karfiol, kelbimbó, kókusztej

Szépen lassan bandukolunk a télbe, jól esik a kályha mellett olvasgatni, s bizony kesztyű sem árt, hogy kis kosarunkat lóbálva nem fázzon a kezünk a reggeli piacra igyekezve.



Elmúlt a Márton nap, ittunk újbort, ettünk libát ha úgy hozta az élet. Sokszor előfordul, hogy marad a sült húsból, legyen az liba, más szárnyas vagy nem szárnyas. Ilyenkor kell a maradékból új ételt varázsolni.
Nálam aradt egy kevés sült libamell volt otthon alma és kelbimbó. A libaszeleteket 2- 3 vastag csíkra vágtam. A libazsíron megpirítottam a negyedekbe vágott kelbimbót, picit sóztam, amikor már kezdett puha lenni hozzáadtam a felkockázott almát és a legvégén a libamell csíkokat. Hamar kész is lett, nem is kell hozzá semmi más mert megállja a helyét magában is. Persze lehet a megmaradt húshoz egy könnyedebb salátát is keverni vacsorára, attól függ, hogy milyen tartalmas ételt akarunk az asztalra tenni.


A kelbimbó az egyik kedvenc téli zöldségem. Gyakran kerül nálam az asztalra. A karfiolhoz is nagyon jól illik.
Volt még a hűtőben sárgarépa, egészen halványsárga, hagyma mindig van a kosárban, kurkuma is volt a polcon. Felvágtam a hagymát, kis olajon megfonnyasztottam, szórtam rá kurkumát, beletettem a megpucolt kelbimbót, felkarikázott répát és a karfiolt, amit rózsáira szedtem. Átforgattam a hagymával, megsóztam és egy kevés vizet adtam alá. Fedő alatt megpároltam, közben pótoltam a vizet, vacsorára éppen jó volt.


Karfiolt általában levesnek vagy rakott karfiolnak szoktuk elkészíteni. Pedig főzeléknek is nagyon finom. Sok petrezselyemmel és kókusztejjel kicsit különlegessé is tehetjük, és még laktóz sem lesz benne, ha netán ez fontos szempont. A hagymát vékonyra, a karfiolt kisebb rózsákra vágtam, egy kiolajozott edénybe tettem, összekevertem egy csokor apróra vágott petrezselyemmel, (én egyszerűen egy ollóval szoktam ezt megoldani) és öntöttem rá kókusztejet, hogy ellepje, letakartam alufóliával és betoltam a kb. 200 fokos sütőbe. 25 perc alatt körülbelül el is készül a végén levettem róla a fóliát és pár percet úgy sütöttem. Egy tükörtojás is éppen jó rá de ha nem akkor ez egy vegán fogás.

S ha már kókusztej, más fogásokhoz is fel lehet használni, különleges zamatot ad az ételeknek, a aki nem ehet tejterméket is bátran használhatja. Az ebéd úgy állt össze, hogy volt még néhány szem aszalt paradicsomom, amit fel kellett használnom, volt egy fél doboz kókusztejem is és egy fél grillpaprika is árválkodott a hűtőben. Egy padlizsánt meghámoztam, kockákra vágtam, az aszalt paradicsomot és a grillpaprikát, egy gerezd fokhagymát és egy fej édes hagymát is összevágtam. Felforrósítottam egy jó evőkanál kókuszzsírt beletettem a padlizsánt és hagymát, fokhagymát, jól átpirítottam, sóztam, borsoztam, egy kis csípős olaszos fűszerkeveréket is szórtam rá, összekevertem a paprikával és paradicsommal, felöntöttem a kókusztejjel, s szükség szerint higítottam vízzel, hogy jó szaftos legyen a végeredmény. Fedő alatt pár perc alatt készre pároltam. Köretnek jázminrizs illik hozzá a legjobban.

Felirat hozzáadása
A mángoldhoz is jól illik a kókusztej, a főzelékbe persze mehet, tejszín is meg tejfel is de kókusztejjel is nagyon finom. Vékonyra szelt répát sütöttem ki serpenyőben ropogósra és azt adtam feltétnek.
Szokásosan készült, csaknem sűrítettem liszttel. Olajon üvegesre pirítottam egy fej hagymát, tettem hozzá egy gerezd fokhagymát, rádobtam az összevágott, leszárazott mándgoldot, átforgattam. Kevés vizet öntöttem alá megpároltam és a végén, hozzáöntöttem a kókusztejet.

Igazi őszi – téli zöldség a cékla is. Már a gyönyörű bordó színe is átmelengeti az embert. Levesnek is remek lencsével, sárgarépával, hogy megálljon benne a kanál. Nem is kell sokat szöszölni vele, hiszen a forró olajra rádobjuk a felvágott, hagymát, céklát, sárgarépát és a lencsét, sózzuk borsozzuk, adunk hozzá vizet és megfőzzük. Tehetünk bele egy kis mustárt is, jól illik hozzá. Tálaláskor biggyeszthetünk a közepire egy kanál tejfelt is akár,  de anélkül is finom. 


Esős, kuckózós időjárás van már, szerezzünk egy kényelmes fotelt vagy kanapésarkot az olvasáshoz, vagy nézzünk el egy kedvünkre való koncertre. Jövő héten Michael Nyman érkezik, legyen hát egy kis ízelítő a zenéjéből. Az egyik kedvenc filmem Greenaway-től a Szakács a tolvaj, a feleség és a szeretője, aminek Ő szerezte a zenéjét. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...