2014/11/07

Piaci mustra - májjal, napsütéssel

Újra itt a szép napos meleg ősz, még tán napsütésben sétálhatunk a piacra szombaton kis kosarunkkal a kezünkben.


Ahogy hűvösödik az idő úgy kerülnek terítékre a tartalmasabb étkek, a forró levesek, egytálételek, jobban esik ilyenkor a csípős ízvilág.

S ha véletlen nem sütne, akkor ott a sárgarépa vagy a sütőtök, amiben napsütés van.

Múltkor olyan sárgarépát vettem, ami egészen halványsárga volt, íze pedig valahol a fehér és sárgarépa között félúton. A háromféle répából főztem főzeléket. Olaj és vaj keverékén megpároltam egy kis hagymát, (újhagymát vagy valamilyen más zsenge édeskésebb hagymát érdemes választani) reszeltem bele gyömbért és szórtam rá egy kevés reszelt narancshéjat. Rázuttyintottam a felkarikázott répákat, (fehéret, halványat és sárgát) sóztam, átkevertem a hagymával, kevés vizet öntöttem alá és megpároltam, a vizet folyamatosan pótoltam pici adagokban. A végén tejszínt öntöttem rá és összeforraltam. Tálaláskor újhagyma szárával szórtam meg.
A tejszín helyett kókusztejjel is el lehet készíteni vaj helyett, pedig csak olajat vagy kókuszolajat használni s akkor laktózmentes, gluténmentes és vegán lesz az étel.

A sütőtök is pompás hozzávaló a színével, az ízével. Terveztem egy sütőtökös – csicseriborsós egytálételt, amiből végül rizottó lett, ugyanis főzés közben derült ki, hogy bizony nincsen a kamrában csicseriborsó. A sütőtök már a lábasban volt nekem meg ebédet kellett vinni, úgyhogy gyorsan körbenéztem mi lesz helyette, ami belefér a reggeli időmbe. Előkaptam hát a rizst a kamrából, a fehérbort a hűtőből.
A sütőtököt aprókockákra vágtam újhagymát kókuszolajon megpároltam, tettem hozzá apróra vágott fokhagymát, reszeltem bele gyömbért, szórtam bele kurkumát, római köményt, sót, összekevertem a sütőtökkel. Beleszórtam egy kis pohár rizottórizst, összekevertem, öntöttem bele egy kis fehérbort, majd vizet adtam hozzá, merőkanalanként és összefőztem. Nem volt se zöldség se húsalaplé, hiszen nem erre készültem de a tök fűszerezése miatt ez nem is hiányzott. Nem került bele se vaj se sajt. Ebédre tökéletes.

Húsevőknek valamilyen csirkemájas fogás is kerülhet a tányérjába, vagy pástétomként a pirítósra.

A klasszikus resztelt májon kívül is van élet. Kipróbáltam mustárosan, tejfellel. Nem volt a répákon tejfelen s hagymán kívül nagyon más a konyhába, amit össze lehetett volna boronálni. Gondoltam ha a hús jó vadasan akkor a májjal se nagyon összeférhetetlen. Hagymát pároltam és nagyon vékonyra vágott sárga és fehérrépát kevés olajon. Aztán erre tettem a májat nagy lángon egy kicsit pirítottam öntöttem rá fehérbort, tettem hozzá mustárt, sóztam, boroztam. Amikor kész lett akkor hozzákevertem a tejfelt és összeforraltam. Mi tésztával ettük, de mehet hozzá a nokedli is vagy akár rizs.

Padlizsánnal is finom a máj együtt, vörösborosan. Olajon fonnyasztott hagymára tettem a májat, a kockára vágott padlizsánt, összekevertem sóztam borsoztam. Öntöttem hozzá egy kis vörösbort. Készre pároltam. Egy pohár bort mellé is bátran elkortyolgathatunk

A májpástétom sem egy nagy ördöngösség, tovább tart ugyan mint levenni a polcról vagy kérni 15 deka májast a közértben de nem olyan komplikált és megéri igazán mert nagyon finom. Vacsorára, vagy egy ráérős vasárnapi reggelire, pirítóson, nem is kell több.

Egy kevés édeskés hagymát olaj és vaj keverékén megfuttattam erre dobtam a feldarabolt csirkemájat és szintén feldarabolt aszalt szilvát és némi vörös áfonyát. Kevergettem kicsit, sóztam, öntöttem hozzá egy kis veresbort, továbbkevergettem, amikor majdnem mész lett akkor tettem még hozzá vajat. Botmixerrel pürésítettem, de azért hagytam, hogy darabos maradjon. Kisebb formába tettem és betettem egy részét a a hűtőbe, másik részét pedig a fagyasztóba.


Jól bírja a mélyhűtést és bizony nagyon jó volt egy szombat este kivenni, hogy reggelre egy pompás reggeli kerekedjen belőle.

Kirándulóidőt ígértek hétvégére, napos, száraz meleg őszi napot. Lehet még csodás faleveleket gyűjteni, nagyokat sétálni, piknikezni valahol a természetben. Felülni a buszra, vonatra s kicsit messzebb merészkedni egész napra.

Itt meg egy old school flamenco ni:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...