2014/10/31

Piaci mustra - melengető levesekkel

Reggel, este már fázósan húzzuk össze a kabátot, sálat tekerünk a nyakunkra, s bizony a kesztyű is jól jöhet kis kosarunk lóbálásához a piacon.


Szeretem a levest, amolyan leveses személy vagyok. Egy jó levessel már nekem meg is van az ebéd vagy vacsora. Így ősszel még inkább. Egy fűszeres, forró leves tán még egy kicsit csípősen is, tökéletes őszi fogás.

A klasszikus húsleves. Anyámé nekem tökéletes. Sok zöldséggel, nem feldarabolva, hagymával, fokhagymával, egy darabka kelkáposztával, csontokkal és jó egy darab marhahússal, amit aztán lehet tormával, paradicsomszósszal enni utána. Lassan fő, kis lángon sokáig. Csigatésztával szeretem, a rokonoknál mindig csigatészta volt, néha cérnametélt, de a csigatészta, az az igazi nekem.
Vasárnapi étel ez, amikor van idő, hogy délelőtt a fazékban ott gyöngyözzön a leves.


Hétköznapokra pedig jöhetnek az egyszerűbb, gyorsabb 'levesétkek'.


Ilyen a zöldségleves vagy zöldség krémleves. A zöldségleveshez mindig megfuttatom olajon a répákat, mert akkor adják ki a jó ízüket igazán. Ebbe a zöldséglevesbe, sárgarépa, fehérrépa, karalábé került és egy kisebb darab felcsíkozott fehér káposzta. Az olajon megfuttatott répákhoz és karalábéhoz tettem egy kávéskanál kicsit megtört köménymagot, egy felkockázott krumplit, erre dobtam a felcsíkozott káposztát tettem hozzá vizet, sóztam és megfőztem. Nem muszáj pürésíteni, mert így is megállja a helyét. A krémleveshez nem kell tejszín sem mert a főtt krumpli megadja a kellő textúrát. Egy kis tökmagolajjal érdemes meglocsolni.


A zellerkrémlevest nagyon szeretem, gyakran főzök. Ehhez egy kis krumpli tettem, kis hagymát és egy fej zellert. Olajon megfuttattam az egészet, sóztam, borsoztam és vízzel felöntöttem. Amikor megfőtt tettem hozzá egy kevés tejszínt és összeturmixoltam. A tetejére dió került tálaláskor.

A káposztához nekem nagyon illik a kapor is, s ha már kapor, akkor a juhtúró is jöhet. Főztem egy sűrű káposztalevest édeskáposztából. Gyúrtam hozzá juhtúrógombócot kaporral és a levesben főztem meg azt is együtt, a végén tejfel került bele és a tetejére friss kapor.


A leves így készült: Kevés olajon megpároltam egy kis fej vöröshagymát és felkarikázott sárga és fehérrépát (2-2 kis szálat) Rádobtam kb egy negyed édeskáposztát, amit vékony csíkokra vágtam, összekavartam a répákkal, sóztam, borsoztam. Felöntöttem vízzel, nem eresztettem túl nagy lére. Lefedtem kis lángon. Összekevertem Kb 15 deka juhtúrót, egy tojást, és tettem hozzá annyi lisztet, hogy formálható de lágy tészta legyen, illetve én még löttyintettem bele egy kis savót (mehet helyette víz), belevágtam egy csokor kaprot és kis gombócokat formáztam belőle lisztes kézzel. Amikor még roppanós volt a káposzta, beletettem a levesbe és kb 10 perc alatt készre főztem. Az utolsó egy percnél kanalaztam az egészre egy kis tejfelt, megforgattam a lábost, hogy a tejfel elkeveredjen. Laktató leves utána már csak valami könnyű desszert kell

A juhtúró sok zöldséghez illik összesütöttem cukkinivel, amolyan rakottas ételnek. Sütöttem pitének céklával

A juhtúróval rakott cukkinit, hagymával rétegeztem és a tetejére tejfel került. A felkarikázott cukkinit szépen sorban leraktam a juhtúróval és hagymakarikával, az aljára és a tetejére pedig felkockázott kolozsvári szalonnát tettem. Vegák bátran elhagyhatják és akkor csak egy kis olaj kell a tepsi aljába.
Először fólia alatt majd a végén hagyni, hogy megpiruljon a teteje. Jó szaftos fogás.

A céklás, juhtúrós pite pedig rétegezve készült. a lereszelt céklát egy tojással, kevés vajjal/olajjal és liszttel egy lágy de nem túl folyós tésztává gyúrtam. A juhtúróval ugyanígy tettem. Kisebb formákba rétegezve belesimítottam és a tetejére még morzsoltam egy kis juhtúrót. Én teljeskiőrlésű liszttel kevertem össze, de hajdinaliszttel is jó ízű lesz. kb 200 fokon sütöttem meg először lefedve majd fólia nélkül, hogy egy kicsit piruljon is. Lehet köretnek is adni sült mellé vagy egy szaftos párolt hús mellé, de salátával, joghurttal vega fogásnak is remek.


A cukkinit serpenyőben egy kis olajon is meglehet sütni. Ujjnyi karikákra kell vágni, sózni, borsozni s mindkét oldalát megsütni, én csak úgy ettem kis salátával pirítóson vacsorára. Mondjuk egy pohár fehér bor pont jó hozzá. 

A zene legyen Mark Lanegan:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...