2014/10/02

Piaci mustra - őszre hangolva

Kis kosarunk biztosan útra kész ezen a szombaton is, hogy telepakoljuk a piac finomságaival.



Lassan eltűnnek a nyári ízek, átveszi a hatalmat az ősz az ízek felett is. Gyümölcsnek ott a szőlő, szilva s a zöldségek is változnak a kínálatban.

Még azért van kukorica, érdemes venni és picit megfőzve, levágva a csutkáról betehetjük a mélyhűtőbe, mint a borsót. Még frissből csinálhatunk egy csirkemelles ragut, akár levesnek megfőzve sárgarépával, karalábéval, egy kis tejszínnel dúsítva vagy egy fokhagymás tejszínes változatot, amit tésztához keverhetünk, szélesmetélt, tagliatelle, papardelle egyaránt jól illik hozzá, no meg egy pohár fehér bor is. A levesbe is főtt kukoricát tettem, mert könnyebb megpucolni főzve, mint nyersen, a csirkemellet pedig a zöldséggel egy kis olajon megpároltam felöntöttem vízzel, sóztam, és amikor már majdnem kész beletettem a kukoricát legvégén pedig a tejszínt. A tejszín akár el is hagyható anélkül is finom, picit édes ízvilágú, de még nyarat idéző levest adhatunk az asztalra. 
A tejszínes ragu is hamar megvan, olajban párolt újhagymán és fokhagymán megpirítjuk a felcsíkozott csirkemellet és a végén beledobjuk a kukoricát egy kis liszttel (búza helyett használhatunk rizslisztet) megszórjuk, majd tejszínnel összeforraljuk, beletesszük a tésztát összekeverjük, mehet is a tányérba.









A káposztának is itt az ideje, már nem csak vékonyra szelve salátának, hanem melengető ételnek elkészítve. Szeretem az alma – káposzta párosítást.
Vékony csíkokra vágott káposztát (én lapos káposztát használtam az egy kicsit puhább fajta) összeropogtattam a kezemmel. A tepsi aljára tettem szalonnacsíkokat arra nagyon vékonyra szelt krumplit, vékonyra szelt hagymát, erre szórtam egy sor káposztacsíkot és befedtem vékonyra szelt almakarikával, majd megint egy sor káposzta, alma és káposzta, végül egy sor vékonyra szelt krumpli és a tetejére apróra vágott húsos szalonna. Először alufólia alatt sütöttem kb 180-200 fokon egy jó félórát majd levettem a fóliát hogy megpiruljon a krumpli a tetején. Persze a szalonna el is hagyható és akkor egy kis olajat kell tenni a tepsi aljára. Lehet tejfellel tálalni de igazából anélkül is nagyon finom. Én önálló fogásként ettem, de nagyevők kanyaríthatnak mellé valamilyen húsos fogást is.

Kelkáposztához is jó az alma például egy egyszerű kelkáposzta krémlevesnek a tetején vajban párolt almával. A kelkáposztát, hagymát vékony csíkokra vágtam, az almát felkockáztam. Olajon megfonnyasztottam a hagymát, beledobtam az almakockákat, kicsit hagytam, hogy süljön meg az alma, erre tettem a kelkáposztacsíkokat, átkevertem, tettem alá egy kis vizet, megsóztam, Amikor megfőtt összeturmixoltam jó krémesre és adtam, hozzá egy kis tejszínt. Tálaláskor vajban párolt almakockát tettem a tetejére. Vaj helyett nyugodtam használhatunk olajat, vagy kókuszolajat, s a tejszínt is elhagyhatjuk. Az almás kelkáposztát csinálhatjuk víz hozzáadása nélkül is sűrű krumplipüré állagúra és köretnek adhatjuk, mondjuk egy sült oldalas vagy sült csirkecomb mellé.

Gombaszezon van az esőnek köszönhetően erdei gombából is nagyobb a kínálat. Szedni is lehet csak óvatosan és mindig gombaszakértő bólintása után, hacsak mi magunk nem értünk hozzá. Nem tudom, van –e finomabb étel, mint az őzláb gomba rántva, de nekem azt hiszem jelenleg nincs. Ugyanúgy be kell panírozni, mint bármi mást a szokásos liszt, tojás és zsemlemorzsa hármasba. Ezúttal teljes kiőrlésű liszttel készült. Semmi fakszni, panírozás, forró olaj és kész.


Vannak napok, amikor szaladni kell s nem lesz idő kényelmesen leülni egy ebéd erejéig, jobbik esetben pedig kiránduláshoz kell vinni valami elemózsiát az útra.
Persze egy cukkinis grillszendvics frissen is jó vacsorára, egy kis salátával körítve, de be is csomagolhatjuk és vihetjük magunkkal.

A cukkinit – ha nincs grill – akkor serpenyőben mindkét oldalán egy kicsit megpirítjuk. Két szelet kenyeret megvajazunk közétesszük a cukkini szeletet, egy szelet sajtot, rukolát, Grillsütőben ráhatjuk a fedelét sütéskor, ha serpenyőben sütjük vagy grillrácson akkor óvatosan félidőben fordítsuk meg.


Szép idő ígérkezik, kirándulni, gombászni pompás elfoglaltság ilyenkor. A téli hideg előtt még ki kell használni a még melengető őszi napsugarakat. 

s hogy zene is legyen: 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...