2014/12/18

Piaci mustra - karácsony táján a hétköznapokra

Jönnek az ünnepek, ki-ki készülődik a maga tempójában, kisebb, nagyobb lakomákkal. Mindenhol fókuszban az ünnepi asztal, milyen különlegesség kerüljön a tányérokba. Ünnepeken túl is van élet ám, s enni kell a hétköznapokon is. Kis kosarunkat így jobban megpakoljuk a piacon mostanában.


Kényelmes, hosszabb reggelik ideje is lehet ez, egy kis lelassulás jól jön így év vége felé, érdemes kicsit többet eltölteni az asztal körül, feltöltődni, hogy ne roskadjunk fáradtan a karosszékbe karácsonykor teljesen kipurcanva a rohanástól, hogy minden meglegyen. Inkább ne legyen meg minden. 
Hogy mi kerüljön az asztalunkra reggeli gyanánt, a müzlitől egy komolyabb omlettig csakis raktunk múlik.
Egy jó nagy ibrik tea mellé süthetünk bundás kenyeret, pirulhat néhány szelet kenyér és keverhetünk néhány kencét hozzá. Például puha sajthoz tegyünk hagymát, olívabogyót, aszalt paradicsomot…, ugyanezt persze túróval is elkövethetjük. Kibonthatunk egy tonhalat is és fűszerrel, kis mustárral hamar megvan a tonhalkrém is.
Süthetünk tojást is, én valamelyik nap lepénynek sütöttem meg, mert nem volt otthon kenyér. Néhány tojást felvertem tettem hozzá egy kis tejsavót mert volt a hűtőben épp (ezt el is lehet hagyni), kevés tejfelt és egy kis lisztet is (ez lehet hajdina vagy köles liszt is, ha gluténmentes kell hogy legyen), megsóztam, megborsoztam. Egy serpenyőben olvasztottam vajat ráöntöttem a keveréket egy picit sütöttem majd az egészet betoltam a sütőbe, néhány sajtszeletet téve a tetejére. Adtam mellé olívabogyót, kevés savanyúságot, diót, friss sajtot. Szépen lehet szeletelni, mint egy pizzát.

Tócsnit is lehet sütni reggelire, úgy is kell az energia napközben. Savanyú káposztával sütöttem, amit összevágtam ehhez adtam 1 tojást és egy lereszelt krumplit kevés lisztet. Serpenyőben kisütöttem, tejfelt adtam mellé. Jól illik hozzá a meleg tea.

Szeretem a savanyú káposztát, nyersen is, párolva is, de ennél sokoldalúbb ételnek tartom. S ha az almás párolt káposzta finom, akkor ez a kombináció máshogy is működhet. Kipróbáltam milyen az almás savanyú káposzta krémleves. Finom. Kevés olajjal rádobtam a felkockázott almát, egy kevés cukorral megszórtam, erre tettem a káposztát (ha nagyon savanykás, akkor érdemes átöblíteni). Elkevertem, tettem hozzá néhány evőkanál almaecetet és felöntöttem almalével, később tettem hozzá még egy kis vizet is. Amikor puha lett a káposzta akkor botmixerrel krémesre turmixoltam. Szükség szerint édesítettem még, tálaláskor pedig pirított almakockákat tette a tányérokba. Nem próbáltam, de szerintem nyers káposztával is lehet az almát kombinálni.

Legutóbb a káposztát, kelkáposztával, kelbimbóval és vöröslencsével készítettem el. Olajon megpároltam 1 kis fej hagymát és egy vékony karikára vágott sárgarépát. Sóztam, tettem hozzá szárított petrezselymet, és egy kevés őrölt köményt, hozzáadtam a vörös lencsét, a megtisztított kelbimbót, átkevertem és felöntöttem vízzel. Közben csíkokra vágtam néhány káposzta és kelkáposzta levelet, belezuttyintottam a levesbe és megfőztem. Ezt is lehet krémesíteni, ilyenkor érdemes valami betétet is csinálni hozzá.

Ehhez a leveshez most rizskorongokat sütöttem. Rizottórizst főztem, apróra vágott olajon párolt hagymával, amikor jó krémesre főtt kicsit hagytam hűlni, kevertem hozzá mozsárban megtört diót, reszelt sajtot és egy egész tojást, Összekevertem és serpenyőben, forró olajban kisütöttem, Kiskanállal adagoltam, hogy kis kerek korongok legyenek. Lehetne panírozni is, ahogy az olaszok csinálják az arancinit (ők meg is töltik mindenféle finomsággal) de ez így gluténmentes lesz.
A sült rizskorongokhoz készíthetünk valamilyen mártást is vagy egyszerűen egy fűszeres lekvárral is tálalhatjuk, köretként is jól működik. Kívül roppanós, belül krémes állagú lesz

Hűvös időben jó esik a forró leves, átmelenget tetőtől talpig, ha egy kicsit tartalmasabbra csináljuk, egytálételnek is beillik. Fűszeres forralt borok, csokoládék ideje ez. Bekuckózni esténként a takaró alá és megnézni egy jó filmet. Ilyenkor pezseg a kulturális élet, koncert, színház, mindenféle előadás van országszerte.

Zene is kell, így karácsony előtt legyen valami ilyes:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...