2015/01/15

Piaci mustra - napsütéses télben

Kosárlóbálás a szombati piacra mindig jó móka. Finomságok is bekerülhetnek a kis kosarunkba és lehet jókat diskurálni.

A legszínesebb harsogás a pultokon a széjjelvágott tökök mindenféle sárga árnyalata.
Jó megsütni csak simán a sütőben, jó illat lesz a lakásban is és lehet majszolni a krémes, édes sütőtököt.
Nagyon elterjedt a leves is, de máshogyan is fel lehet használni például meg is lehet tölteni ezt is, akár édességnek is mindenféle aszalt gyümölccsel, dióval, mogyoróval. Én most egy  tejfeles rizses tölteléket tettem bele és megszórtam sajttal a tetejét. Olajon párolt hagymán megfőztem egy adag rizst, tettem bele egy kis fokhagymát, sóztam és a végén összekevertem tejfellel, belekanalaztam a tök kikapart hasába megszórtam reszelt sajttal és betoltam a sütőbe.

Téli zöldség az egyik nagy kedvencem a kelbimbó, a brüsszeli bimbócskák, ahogyan nevezik máshol. Levesnek, köretnek vagy egytálételnek, nekem mindegy, mert minden formájában szeretem a tányéromban. Most zellerrel, almával, dióval sütöttem meg, Felkockázott almát tettem a tepsi aljára, erre tettem a kelbimbót – a nagyobbakat félbevágtam – és a felkockázott zellert. Megszórtam mozsárban összetört dióval megöntöztem egy kis tejszínnel és egy kevés sajtot reszeltem a tetejére. Először befedtem alufóliával majd levettem róla, hogy megpiruljon a teteje is. Kb 200 fokon nagyjából 30 perc alatt megsül.

S ha már kelbimbó, a rokont is érdemes ilyenkor felvenni a repertoárba. A kelkáposztát most cikkelyekre vágtam megkentem mindkét oldalukat olajjal és sütőben, sütőpapíron megsütöttem, kb 200 fokon. Diós tejfölt kínáltam mellé, jól illik ehhez is a diós íz, de mehet rá fűszeres joghurt is. Laza vacsorának egy pohár friss fehér borral pont jó lehet, persze egy szelet hal vagy hús mellé is remek választás.

Igazán hamar megvan a kacsamell is, szinte a köret elkészítése tovább tart. A kacsamellet úgy érdemes sütni, hogy a bőrt bevágjuk pár helyen, úgy hogy a húst ne érje a kés.  Serpenyőben a bőrös felével (amit picit megsózunk) elkezdjük sütni, mindig leöntve róla a kisülő zsírt. Amikor a bőre ropogós akkor az oldalát is kicsit megsütjük – sose szúrjuk át, hanem valamilyen fogóval tartsuk 1-2 percet az oldalain. Végül pedig a másik oldalát is (amit sózunk, borsozunk) nagyjából 5-7 percig sütjük. Így lesz szaftos, puha és rózsaszín. Ehhez nem szoktam nagyon különleges köretet adni, hiszen önmagában is fenséges. Sárgarépás krumplipürét tálaltam mellé. A krumpli héjában feltettem főni a sárgarépával együtt. Amikor megfőtt akkor összetörtem sóztam és vajjal átkevertem és a kacsamell mellé kanalaztam.

Persze maradt a krumplipüréből. Jó lehet valami más mellé köretnek, lehet rá ütni egy tükörtojást. A maradékból gnocchit csináltam. 1 tojással és kevés liszttel összekevertem, kinyújtottam és kis nudlikat vágtam belőle. Beledobtam a lobogó vízbe, 3-4 perc alatt megfő. Kevés olajon még átfutattam, összekevertem tejfellel és megszórtam snidlinggel. Snidlinget tartok felvágva a mélyhűtőben, ha az nincs akkor az újhagyma, a petrezselyem vagy a kapor is kitűnően illik hozzá. A tejfelt el is lehet hagyni és a fűszerekkel átpirítani az olajon.
Kacsa ritkán marad, de ha mégis azt is fel lehet használni egy másik ételbe, hogy a változatosság is meglegyen. A kacsához jól megy a narancs, lehetne valami keleti dolgot is varázsolni, én most rizottónak készítettem el. Apróra vágott hagymát olajon megfuttattam hozzáadtam a rizottórizst, átkevertem, hozzáadtam a felvágott kacsahúst, megsóztam, borsoztam. Öntöttem hozzá kevés fehér bort, hozzákevertem a felvágott narancs húsát, egy fél narancs levét, reszeltem rá gyömbért, reszelt narancshéjat. Folyamatos keverés mellett adtam hozzá még egy kevés vizet is. Az a lényeg, hogy amikor a rizs puha, jó krémes legyen az állaga az ételnek.

A narancshoz jól illik a cékla, kurkumával, gyömbérrel nagyon finom turmix lesz belőle. Én a narancs héjából is tettem bele, de ezt csak akkor érdemes, ha nincs kezelve mert a vegyszereket nem lehet lemosni róla. Egy kis fej céklát egy naranccsal és a fűszerekkel összeturmixoltam. Lehet bele ivójoghurtot adni vagy almalevet vagy csak simán vizet, hogy ne legyen olyan sűrű. A reggeli müzlihez is nagyon jól illik.

Időjárástól függően lehet nagy sétákat tenni a szabadban, forralt borozni, vagy valamilyen fürdőben ejtőzni kicsit.



A végére pedig egy rég nem hallott Eleni Mandell szám legyen:



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...