2015/01/22

Piaci mustra – színes téliekkel

Kiskosár a kézben, s már lóbálhatjuk is, hogy jövő hétre is kerüljön mindenféle finom étek az asztalra.


A tél is tele van ám színekkel, gyönyörű zöld sárga, lila és bordó színekkel. Mostanában nem süt a nap így ezzel pótolom nap mint nap, a tányéromba lopok kis színes, napsütéses pillanatokat.

A cékla sütőtök mellé került, a spenót zöldje harsogott, s a répából is mindenféle színes hasábokat süthetünk.

Szeretem a céklát leves formájában is nagyon, legyen az krém vagy borscs, de sütve is nagyon szívesen eszem. Jó néhány évvel ezelőtt kecskesajttal sütöttem gyakran, mert szerintem nagyon jól illik a két íz egymáshoz és nagyon szép együtt a bordó és a hófehér. Most is színekben gondolkodtam és a sütőtök narancssárgáját képzeltem el a cékla mély bordó színéhez, így készült el a sült cékla sajtos sütőtökkel. A kis kerek céklákat alaposan megmostam, letisztítottam. Alufóliába csavartam, kevés sóval megszórtam és megsütöttem a sütőben. Addig a megsült tököt villával összetörtem és reszelt sajttal összekevertem, – kb 1:1 arányban – került bele füstölt sajt, fűszeres kecskesajt, mindenki ízlése szerint reszelhet bele bármit. A megsült céklát hideg vízzel lemostam a héját, lehúztam, lekapartam róla, félbevágtam és a felet még ketté, így lett minden céklából 2 fél szeletekre vágva. Az alsórészre kentem a krémből és rátettem a cékla kalapját. Az egészet betettem a sütőbe és kb 200 fokon 5-6 perc alatt összsütöttem.


A spenótos sütőtök tekercs tulajdonképpen maradékokból született. Maradt egy kis sült tök, 2 gomba is hevert a hűtő pultján gondosan papírba csomagolva. Évek óta ott van a fejemben egy csodás tejszínes haltekercs, amit egyszer ettem és mindig el akarok készíteni, de még eddig nem sikerült, most valami tekercsféle azért mégis kikerült a kezem alól.

Arra gondoltam ebből a tökből most valamilyen tésztás tekercset csinálok, összegyúrtam 1 tojással és liszttel, hogy lágy, de azért nyújtható tésztát kapjak. Beraktam a hűtőbe, amíg a többi dolgot előkészítettem. Hagymát aprítottam, a gombát felvágtam vékony szeletekre a spenótot alaposan leöblítettem a vastagabb szárakat leszedtem róla. Olajon megpirítottam a hagymát, sóztam, borsoztam és még kakukkfűvel ízesítettem, rádobtam a gombát, összekevertem és egy pici vizet tettem alá és egy kis kávéskanál mustárt (lehet egy kis fehér bort is adni hozzá, ha épp van otthon). Kis lángra tettem, még egy kis vizet tettem hozzá és lefedtem. A tésztát lisztezett deszkán kinyújtottam rátettem a spenótleveleket és feltekertem. Kb. egy centis karikákra vágtam (éles kés és határozott mozdulat kell lefelé). Beletettem a karikákat a gombamártásba kicsit (4-5 perc) fedő alatt hagytam együtt rotyogni kis lángon, majd egy kis tejszínt csorgattam rá körben és hagytam, hogy magától szétterüljön a mártásban, 1-2 perc után elzártam és kész.

A spenót a kelbimbóhoz is jól illik. Olaj és vaj keverékében (lehet csak olajjal is) a felaprított hagymát megpároltam, sóztam, szezámmagot. Erre dobtam a kelbimbókat, ha nem elég apró akkor érdemes félbe vagy negyedekbe vágni. Amikor már szinte puha a kelbimbó akkor mehet bele a spenótlevél (a vastaga szárakat kel csak leszedni róla), én még egy kis apróra vágott kaprot is tettem hozzá, s párat még kevertem rajta, hogy összeessen a spenót. Közepes lángon készült. 

A spenótos puliszka hamar megvan, ugyan kevergetni kell és ott állni mellette különben kirotyog a lábasból. Ez alá is tettem egy kis hagymát, a puliszkához jól mennek a tejes ízek ezért, aki teheti vajon párolja meg a hagymát, 1 vagy 2 gerezd felaprított fokhagyma is mehet bele, só  és víz vagy tej és víz keveréke, ebbe öntjük a kukoricadarát – 3 víz és 1 dara az arány. Fakanállal kevergetjük folyamatos közepes lángon. Tehetünk bele reszelt sajtot egy kis tejszínt is akár, attól függ mennyire akarjuk gazdagítani. S a legvégén kerül bele a megmosott, megtisztított spenót. Ennek már csak pár perc kell és kész is van. A tetejére szórhatunk újhagymaszárat, snidlinget vagy még reszelt sajtot.


Sárgarépából is van sokféle, halványsárga, sötét bordó, hasábokra vágva egy kis balzsamecetes olajjal összeforgatva jó köret lehet a sült sárgarépa, falafelhez vagy fasírthoz, lehet hozzá egy kis fűszeres joghurtot kínálni, attól függően mi kerül a répa mellé, a falafelhez egy kis mentás joghurt pont jól illik, a fasírthoz, meg egy kicsit csípős, paprikás akár.



Legyen leves is, az jó ebben a szomorú időben, kicsit átmelengeti a lelkünket is. A hagymaleves bármikor jöhet, minden formájában. A póréból szerintem különösen finom a leves. Az olajon jól megfonnyasztott vékony karikákra vágott póréra sót, szerecsendiót, borsot szórunk, amikor már jó puha, akkor felöntjük zöldség vagy hús alaplével, összeforraljuk és kész is, lehet bele rakni éppen tejszínt de szerintem magában is megállja a helyét főleg ha tálaláskor egy sajtos pirítós is kerül a tányérba.


Ködös, szottyos idő járja mostanában, cukrászdában eltölteni való. A mozi színház mindig adott program lehet. Nemsokára bezár Szépművészeti  de a mostani kiállítást érdemes megnézni mert nagyon jó a Rembrandt és a holland arany évszázad festészete tárlat.

Zene pedig most egy Thurston Moore szám az új lemezről annak örömére, hogy Budapesten is koncerteznek majd a következő turné alkalmával.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...