2013/04/12

Piaci mustra - a levesről


Hűvös szelek fújnak, de legalább a nap ki-kisüt, madarak csicseregnek, s ezekben a bolondozós napokban azért már az új ízekre vágyakozva sétálgatunk a piacon.

medvehagymaleves

Leveses vagyok, szeretem a levest, ha más nincs is csak egy leves az már nekem elég. Forró, sűrű tartalmas lé, anyám gyógyító húslevese vagy egy hirtelen összedobott zöldségleves, nyáron a bográcsban megfőtt palócleves. Amolyan leveses nép vagyunk, s nincs ez másképp a főzelékkel sem.

A héten ezek a szeles esős idők a szokásosnál is többször sarkalltak levesfőzésre. Medvehagyma még van, számos helyen felbukkan csokorba kötve. Én Annus nénitől veszem hétről hétre. Kis kaspóba teszem és ameddig fel nem használom így díszíti a konyhámat. Levest készítettem belőle a minap: egészen pontosan póréhagymából, újhagymából, vöröshagymából és medvehagymából. Olajon jól megpároltam a hagymákat, a megmaradt sonkalével kicsit felöntöttem - de lehet ez víz, zöldség vagy húsalaplé a mélyhűtőből – összeturmixoltam, és a végén egy kevés tejszínnel dúsítottam. Lehet bele kockázni tálaláskor egy kis sonkát is akár vagy pirított apróra vágott szalonnát. (Laktózérzékenyek, tejallergiások használhatnak rizstejszínt, vegák pedig elhagyhatják a húst.)

zellerhez illik a dió, a rukkola ízében pedig megbújik a dió is. Így főztem egy rukkolás zellerkrémlevest. Hagymát és zellert, meg 2 szem krumpli kockára vágtam, olajon picit megpirítottam, rádobtam a rukkolát, sóztam, egy bögre vízzel nyakon öntöttem, fedő alatt puhára pároltam, összeturmixoltam, higítottam vízzel, majd tejszínnel dúsítottam. A tejszínnel már nem szabad forralni, mert kicsapódhat. Laktózérzékenyek használhatnak laktózmentes tejszínt vagy zabtejszínt.

Gombaleves is rotyoghat a tűzhelyen, a végén egy kevés citromlével és sok korianderrel megbolondítva. Persze klasszikus változatban is merhetjük a tányérba.

S ha már gomba, akkor lehet belőle gombás pie is. Nem más ez, mnt krumplipüré alatt sütött ragu. Shepherd's pie-nak hívjuk, ha bárányból készül, cottage pie-nak, ha marhából, de aki nem eszik húst, annak is kijár ez az étek.

gombaslencsespie


Én „urad dal” lencséből készítettem gombás pie-t. Más lencsét is lehet használni, ez a fajta is hamar megpuhul mint a vörös lencse. Ella és hópehely burgonyából készítettem vajjal és joghurttal krumplipürét( laktózérzékenyek használjanak olajat és laktózmentes tejszínt vagy joghurtot). Nagy serpenyőben 2 fej hagymát rádobtam az olajra, erre a felszeletelt barna csiperkegombát, picit összepirítottam, majd jött a lencse, egy konzerv hámozott paradicsom, kevés só és víz. Lefedve pároltam és mindig pótoltam a vizet. Amikor kész lett beleöntöttem egy edénybe, rásimítottam a krumplipürét és megsütöttem a sütőben, kb. 20 perc alatt 170-180 fokon.

Krumplipürének a lisztes burgonyák jók: ilyen az ella vagy a hópehely. Sajnos nálunk még mindig arra a kérdésre, hogy 'tessék mondani ez milyen' még majdnem mindig az a válasz: ez mindenre jó. Persze nem történik nagy tragédia, ha másik krumpliból főzünk, sütünk, de ha egyszer is a fajtának megfelelően használjuk fel, rájövünk, hogy van különbség.

Tavaszváró ilyenkor a saláta, úgy érezzük, hogy a friss zöld szín már közelebb hozza a madárcsicsergős időt. Rukkola, retek, alma, sárgarépa, cékla, káposzta kapható a piacon, magvakkal is megszórhatjuk kevés olajjal valamilyen jóféle ecettel, komplett vacsora. Én nagyon szeretem ezekhez a salátákhoz a tükör vagy lágy tojást.

Belmondo 80 éves lett, szerintem mindenkinek van legalább egy film, amit szeretett tőyále. Nekem a Kifulladásig, a Borsalinó, ami mindig eszembe jut és a Bolond Pierrot. József Attila születésnapos a héten, a költészet napja is ekkor van, olvasgassunk verseket, mert az jó, leemelni a polcról egy-egy kötetet, s elmerülni a versek vidám vagy komoly világában. Illik hozzá valami klasszikus zene, de fel is olvashatjuk egymásnak a vacsora után kedvenceinket, akár egy jó pohár veressel a kezünkben.

Költészet napja okán álljon itt egy megzenésített József Attila vers, ami nekem a legkedvesebbek egyike:



A cikk megjelent a Majomkenyéren

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...