2013/11/22

piaci mustra - kenceficékkel

Héjanászt tán nem látunk az avaron, de lábunk alatt még zörög a lehullott, elsárgult levél, ahogy kis kosarunkat lóbáljuk piacra menet.




Sok minden eltűnt már a pultokról esetleg felváltotta az import vagy a fólia alatt megérett zöldség, gyümölcs de a hűvös idő azért új dolgokat is hozott a kínálatba a meglévők mellé, hiszen van csicsóka, kelbimbó, zeller, sütőtök, kelkáposzta, rukola, sóska, padlizsán. Még van birsalma, szőlő és szilva, almából többféle is piroslik sárgállik piacszerte.
Ott sorakoznak a kamrában szorgos munkánk eredménye - na persze ha szorgoskodtunk a nyáron - a lekvárok, chutneyk, aszalt paradicsomok szép kis üvegekben.

Az almának sok íze van más a nyári más az szi téli alma. Az almaszósz mellett finom almalevest kavargathatunk a fazékban, például gyömbérrel, narancshéjjal ízesítve dobhatunk bele egy kis fahéjat is, sőt egy kis fehérborral is gazdagíthatjuk az ízét.

Szeretem a padlizsánt, gyönyörű mélylila színe szinte mindig elcsábít. Vékony szeletekre vágva grillen vagy serpenyőben megsüthetjük, szendvicshez is nagyon jó sonkával, rukolával jól illik hozzá a sütőtök is esetleg még egy kis fetasajt. Elég a padlizsánszeleteket vékonyan megkenni olajjal és úgy megsütni, vigyázni kell vele mert sok olajat képes felvenni. A sült szeletekhez egy könnyű salátát is összedobhatunk és máris megvan a vacsora. Madársaláta vagy bébispenót, pirított dió egy kis olaj és ecet.



Padlizsánból krémet is lehet csinálni s ha mellé még egy - két kencét kikeverünk még társaságot is  hívhatunk egy zordabb estére
A padlizsánkrémnek sok verziója van én a legegyszerűbb fokhagymás, olívaolajos változatot szeretem. A padlizsánt héjában sütőben megsütjük (lehet ezt a gázrózsán is intézni csak akkor ott kell mellette állni) nem baj ha megég a héja, ha megsült kikaparjuk a belsejét kevés olívaolajjal, fokhagymával, sóval, borssal összekeverjük és már kész is. Van aki a majonézesre esküszik érdemes azt is kipróbálni.
Csináljunk mellé, kőrözöttet, juhtúróval, pirospaprikával.
Avokádót egy kevés sóval citromlével, fokhagymával keverjük össze. Ezt frissen csináljuk mert az avokádó hamar megbarnul.
Tonhalkrémet pedig natúr tonhalkonzervből, majonézből és citrom levéből keverhetünk egy kevés fehér borssal fűszerezve. Töpörtyűből újhagymából egy mixer 1 perc alatt készít kencét. S akkor még ott a tojáskrém, a gombakrém, a májkrém, s fantáziánk szerint még ezernyi lehetőség zöldségekből.

Minap egy vörösbab konzervet nyitottam ki. Olajon hagymát fonnyasztottam , dobtam rá egy kis kolbászt, majd egy bögre rizottórizst zuttyantottam a serpenyőbe átforgattam, hozzátettem egy kisebb hámozott paradicsomkonzervet és a babkonzerv levét is hozzáöntöttem. Kevergettem, sóztam, borsoztam, lefedtem szükség szerint adtam hozzá még vizet és a legvégén beletettem a babot is összekevertem, tálaltam.



Gomba is van, még akár erdei gombára is szert tehetünk mert volt mostanában eső, pár erdei gombát ha becsempészünk a laska vagy csiperkegomba mellé, sokkal különlegesebb lesz az íze a pörköltünknek ami mellé adhatunk köretnek hajdinát, amit pirított hagymás alapon főzzünk meg. A gombához jól illik a kakukkfű és a majoránna is.

Gombaleves mellé pedig főzhetünk szilvás gombócot, forgassuk mákba vagy dióba.

Lassan eljő az ideje a forralt bornak, kutatjuk a mézeskalács receptjét. Emlékszem általános iskolában Tusi nénivel a rajztanárunkkal sütöttünk karácsony tájékán. Jó móka volt gyerekként, ilyen finom jó illatú süteményt varázsolni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...