2012/06/29

piaci mustra babbal, sárgabarackkal

Kis kosarunkkal felszerelkezve újra útnak indulhatunk szombaton. Aztán amikor telepakoltuk minden finomsággal, csak győzzük hazacipelni – főleg ha még néhány cserepes virág is ránk kacsint útközben. Piaci recepttúra kánikulában.



Ha hazaérkeztünk a piacról, be a hűtőbe mindennel! Érdemes a zöldségeket külön becsomagolni, tovább maradnak frissek, kevésbé veszítenek a víztartalmukból. A paradicsom viszont nem a hűtőbe való, mert elveszti az aromáját a hidegben. A gyümölcsöt a zöldségekhez hasonlóan száraz, zárható dobozban tároljuk.

Széllelbélelt időjárásunknak köszönhetően mindig kicsit zsákbamacska, hogy mi vár ránk a piacon. Az eheti meglepetésvendég a zöldbab, ráadásul megfizethető áron: 1000 helyett már csupán 400 forintocskát kértek el kilójáért.

Mivel volt szerencsém egy bogrács közelébe férkőzni ezért levest főztem. A sárgarépát, fehérrépát, kevés zellert, hagymát olajon megpároltam, majd a zöldbabot és ugyanannyi gombát, vékony karikára vágott citromot és apróra vágott kaprot tettem bele, sóztam kicsit, felöntöttem vízzel. A végén főztem bele egy kis tésztát (de ez el is hagyható), és tálalás előtt apróra vágott petrezselymet és snidlinget szórtam bele. A nagy melegben ez a savanykás-kapros íz jólesett mindenkinek.

Persze lehet a babból palóclevest is főzni hússal, vagy akár főzeléket is csinálhatunk, de akár „csakúgy” meg is párolhatjuk, hidegen salátához keverhetjük, esetleg rakott zöldbabot készíthetünk a sütőben hússal vagy anélkül, paradicsomosan akár.

Már kínálgatják magukat a finom édes sárgabarackok, amiből vettem egy kilót – természetesen kóstolás után. Én nem veszek olyan gyümölcsöt, amit nem engednek megkóstolni (persze nem az almára vagy dinnyére gondolok, hanem az apróbbakra). Hiába „csak sárga”, mégis sokszínű gyümölcs, jó alapanyag édességnek, levesnek, de csípősen elkészítve hús mellé is finom, illik hozzá a levendula vagy a gyömbér, kombinálhatjuk akár  más gyümölccsel is. (A sárgabarackos gombócnál talán csak a szilvás jobb, de arra még várni kell.) Főzhetünk belőle egy kevés dzsemet is, ízlés szerint fűszerezve (én nem teszek hozzá cukrot) és reggelire rizslisztből készült lepényre kenhetjük. A lepényhez most barna rizslisztet használtam, 1 tojást és némi folyadékot (vizet, almalevet vagy tejsavót –  utóbbit annak, aki eheti) és egy kis olajat vagy vajat kevertem össze, kicsit sűrűbb tésztát csináltam belőle, mint a palacsintáé és serpenyőben megsütöttem.


Tonhal is van a piaci halárusoknál, ami olajon megpárolva, hidegen ruccolával, paradicsommal salátának egy citromos balzsamecetes öntettel kiváló.


A lecsópaprika ugyan még várat magára, de ha nagyon vágyunk valami hasonlóra, akkor cukkiniből, padlizsánból, hagymával kevés paradicsommal hamar elkészül a lábosban a zöldséges étel.


Kovászolni való uborka is van már a piacon, kenyér helyett krumplival is lehet készíteni kaporral, fokhagymával egy nagy üvegben, a többit pedig a napsütésre kell bízni.


Én 5 literes dobozos almalevet szoktam vásárolni a piacon, nyáron beteszem a hűtőbe, hetekig eltartható. Amikor süteményt sütök akkor almalével készítem, ami folyadék és cukor is, így mással már nem édesítem. Van édes élet cukor nélkül is, az ízek is jobban élvezhetők, ha nem nyomjuk el sok cukorral, sóval.


Egyre kevésbé vágyunk a tűzhely mellé a melegben így jól jönnek a gyorsan elkészíthető étkek, vagy azok,  amelyeket  betolhatunk a sütőbe és nem kell felette állnunk, amíg elkészül. Jöhetnek a hideg saláták, hideg gyümölcslevesek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...