2012/06/14

piaci mustra hallal és meggyel

Időjárás, vízkár, jégkár ide vagy oda, szépen sorban „érkeznek” a gyümölcsök. Ha csütörtök, akkor piaci séta, ötletek vásárláshoz és főzéshez.



Az eper még tartja magát, sőt drágább lett a múlt héthez képest, ráadásul a befőző epernek híre-hamva sem volt a piacon.

Ugyanakkor már kínáltak elérhető áron meggyet, így a meggyes pitének is itt az ideje. Belegyúrtam a tésztába a meggy egy részét dióval, vajjal, liszttel. (attól függően, hogy milyen liszttel sütjük, változó lesz a sűrűsége, én cukor helyett almás céklalevet használtam ez volt egyúttal a folyadék is)

Meggylevest is főzhetünk, laktózérzékenyek kókusz- vagy rizstejjel készítsék.

Készülhet meggyszósz a marhahús mellé, ahogyan nagyanyáink idején, amikor a vasárnapi ebédeken ez volt a második fogás a marhahúsleves után. Persze párolhatunk csirkét is ha nem akarunk szöszmötölni a marhával.

A meggyes rizsfelfújt egy tartalmas leves után kitűnő második, de meggy helyett lehet fokhagymás spenóttal is készíteni. Egy tepsihez kb. 2–2,5 dl rizst kell főzni (a legjobb a rizottó rizs), 2 tojássárgája és a fehérje felvert habját, aztán meg a fokhagymával párolt spenótot (30 – 40 dkg) hozzáadni. Sót is tegyünk bele – én kifelejtettem és mitagadás, hiányzott.

S ha már a rizottó rizsről beszéltünk: baconos zöldborsós rizottót is készíthetünk, vegák elhagyhatják a bacont s helyette használhatnak hagymát.

Bővült a gombaválaszték a budapesti Fény utcai piacon,  a vargánya mellett rókagombát is árultak, fokhagymás vajon vagy olajon ez is remek. Ezeket az erdei gombákat nem is érdemes túlgondolni, mert annyira finom, erőteljes ízük van, hogy kár elrontani őket valami komplikált fűszerezéssel. A fokhagyma mellett a kakukkfű is illik az erdei gombákhoz.

Kisebb téblábolás és a halasember kifaggatása után végül tilápiát vettem (afrikai halféle, amit itthon is tenyésztenek 20 deka kb. 600ft volt) fokhagymás vajon meg is pároltam, hozzá a rókagomba salátával könnyű ebéd vagy vacsora, amihez egy pohár hűs, friss és könnyű fehérbort mindenképpen javasolnék.

Hűvösebb napokon, mint ami mostanában előfordul, egy fűszeres kókusztejes zöldség curry is rotyoghat a lábasban. Rengeteg változata van. Alapja a fűszerezés, készülhet krumpliból, karfiolból, cukkiniből, padlizsánból, brokkoliból – amit épp megkívánunk. Húsevők turbózhatják mindezt valamilyen hússal.

Én újkrumplit, némi hagymát, brokkolit sütöttem össze, az olajban először beleszórtam a fűszerkeveréket, hogy kiadja az ízeket aztán az összedarabolt zöldségeket dobtam bele, egy kis vizet  öntöttem alá – először fedő nélkül aztán fedő alatt megpároltam, kb. negyedórát adtam neki.


Kölessel is főzhetünk zöldségeket, hűvösben ez is fűt minket. A kölest külön megfőzzük, zöldségeket tetszés szerint megpárolunk, lehet hagymás alapon, de akár anélkül is.

A piros gyümölcsök egyeduralmát lassan megtörik a sárgák, zöldek,t a sárgabarack, egres is kínálja magát a málna, a szeder,a  ribizli mellett a pultokon. Mindig találhatunk valami meglepetést a piacon,  mert annyira szeszélyes az időjárás, hogy nem tudni előre mi vár ránk. És ne féljünk kérdezni se, ha nem ismerünk valamit, az őstermelők szívesen elmondják, hogy mi az, hogyan lehet felhasználni. Az étel is jobb ízű lesz, ha egy kellemes csevej is társul hozzá.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...