2012/06/07

Piaci mustra minestronéval és gombával

Érdemes már készíteni a listát arról, miket fogunk vásárolni hétvégén a piacon. Összeszedtük, hogy a héten mire érdemes figyelni, milyen új zöldség, gyümölcs van, s abból mit lehet készíteni. Recepttúra tej- és gluténérzékenyeknek, vegáknak is.



Nagy halmokban állnak a piacon különböző saláták, a klasszikus „fejesek”. Ilyenkor csinálunk először tojásos nokedlit – a saláta kedvéért persze, de van itt jégsaláta a cézárhoz , lolo rosso vagy tölgylevél saláta is. Egy jó öntet kell csak hozzá olajjal, citrommal vagy ecettel, vagy akár főfogásként is ehetjük, pirított csirkemellel, tonhallal, főtt tojással, pirított baconnel. Mehet bele paradicsom, uborka, retek, paprika – bármi, amit bedobtunk a kosarunkba a választékból.

Ritkán lehet kapni ugyan céklalevelet, de érdemes kipróbálni, nagyon finom!

Itt az ideje a tavaszi – nyári minestronénak is. Először egy hagymás, fokhagymás alapot készítsünk, amibe tetszés dobálhatjuk a zöldségeket. Sárgarépa, fehérrépa, borsó, cukkini, gomba, zeller, karalábé is mehet a levesbe, de tehetünk bele egy kis tésztát is. Tálaláskor kerülhet a tetejére egy kis frissen készített pesto (bazsalikom, olaj, fenyőmag, parmezán keverékéből), de petrezselymet is turmixolhatunk olajjal és fenyőmaggal.

Túl vagyunk néhány esős napon, már megjelent a vargánya is a gombászoknál. Bár elég drága, de 2-3 darabbal már fenséges ízeket varázsolhatunk, kiegészíthetjük vele a gombalevest. De akár a napot is kezdhetjük vele: én reggelire megsütöttem és tojásból, lisztből (gluténmentes kenyérliszt keverékkel vagy tönkölybúzalisztből), aprított hagymaszárból lepényt sütöttem, aztán ráhalmoztam a gombát. Paradicsom is illik hozzá.

A gomba spárgával olajon összepárolva is finom, tettem alá bacont (vegák elhagyhatják), és a végén egy kis furmintecettel és szójaszósszal megbolondítottam, rizottóhoz, tésztához ajánlom. Főzhetünk quinoat is hozzá, így akár hidegen is fogyasztható. A championt – ha nagyobb kalapokat választunk – megsüthetjük a sütőben, a kalapjába halmozva hagymát, paradicsomot, apróra vágott bacont, juhtúrót (vegák elhagyhatják a bacont, tej- és llaktózérzékenyek a juhtúrót). A gomba szára mehet a levesbe – és akkor nem dobtunk ki semmit


Pisztrángot is vettem (egy 20 dkg-os darab 460 forint volt a piacon ), citrommal, vajjal a hasában egyszerűen csak megsütöttem, aztán pisztáciás zöldborsókrémet adtam hozzá – mert elfelejtettem mentát venni. A zöldborsót megpároltam kevés vízben, s amikor kész volt, akkor egy kis vajjal (olívaolajjal, vagy margarinnal) és darált pisztáciával összekevertem.


Nade ne maradjunk édesség nélkül se! Még van eper a piacon, csináljunk hát eperkrémet! Diót, mogyorót, mandulát, ami éppen van, apróra törjük, kis mézzel, kevés mazsolával összekeverjük, (aki nem gluténérzékeny az tehet hozzá zabpelyhet is) sütőben megpirítjuk. Közben nádcukrot karamellizálunk, s ha kész egy kis vizet (éppenhogycsak) öntünk rá, mehet bele a kókuszreszelék és kókusztej, majd kis forralás után az eperpüré. Amikor lehúztuk a tűzről, beleteszünk egy lapzselatint (vegák pótolhatják növényi zselatinnal) ha kicsit kihűlt akkor rámerjük a pirított magvakra, amit szép poharakba teszünk. Be a hűtőbe, tálaláskor epret teszünk a tetejére.


Már láttam cseresznyét és meggyet a pultokon, hétvégére még ígértek epret befőzéshez. Árultak koktélparadicsomot cserépben és fűszernövényeket, ha tehetjük, tartsunk ezekből kertünkben, vagy  a balkonon, a folyósón, egész más az étel íze ha a saját ’kiskertünkből’ szedjük őket.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...