2012/07/06

piaci mustra lecsóval és málnával

Ebben a nagy melegben igazi túlélő kalandtúra a piac, de a sok izzadásért kárpótol minket a friss zöldség s gyümölcs, amit itt lehet beszerezni. Érdemes reggel menni, így jobban bírjuk tán a meleget és a portéka is kevésbé fáradtan kínálja magát a pultokon.



Hetek óta azzal a várakozással megyek a piacra, hogy végre lesz lecsópaprika. S ím eljött a pillanat, elérhető áron, igazi lecsópaprika várt a rekeszekben, paradicsom is került mellé és hagyma. A klasszikus lecsót szeretem, hagyma, paradicsom, paprika esetleg egy kis szalonna alá, de számtalan változatban készíthető.

Rizzsel, krumplival, tojással, tehetünk bele cukkinit vagy csinálhatunk tökös lecsót, kolbásszal vagy anélkül. Cifrázhatjuk többféle hagymával, az újhagymát szárastul is belevághatjuk. Néha kaprot is teszek hozzá. Csinálhatjuk sok paradicsommal is, vidéke válogatja, hol mi van szokásban.

Kell, hogy egy kicsi csípős legyen otthon, ennek érdekében a legjobb a bogyiszló, de ezt egyre ritkábban kapni, helyette az almapaprika is megteszi. Mindegyik paprika egy kicsit más ízű, máshogy csíp érdemes kísérletezni melyiket mihez, mert ez is csak ízlés dolga.

Helyes kis patisszonokat is árultak, ezt szeletekre vágva egyszerűen olajon megpárolhatjuk, de akár ragut is főzhetünk más zöldségekkel, fűszerekkel (kakukkfű, majoránna, borsikafű).


Zöldhüvelyű zöldbab (bokorbab) is van már, ezt sütőben paradicsommal összepárolhatjuk, hidegen is melegen is finom. Halhoz is adhatjuk, akár úgy, hogy a zöldbabra ráhelyezzük a megfűszerezett halat és betoljuk a sütőbe. Hamar megfő, mert nagyon zsenge zöldség.


Lassan bővül a paradicsomválaszték is, érdemes megkóstolni minden fajtáját, mindegyik más és más ízű. Rajongok a paradicsomért, sokszor otthon látom, hogy 4-5 félét is vásároltam. Próbálgassátok ti is, hogy melyik a kedvetekre való!

Kis koktélparadicsomot például negyedekben ráhalmozhatunk közepes champion gombára kevés hagymával, a gombaszárát apróra vágjuk, fokhagymával összekeverjük és kápiapaprikába (szerintem az egyik legfinomabb létező paprikafajta) töltjük, meglocsoljuk olajjal és kb 15 – 20 perc alatt megsütjük, vacsorára egy pohár fehér borral fogyasztva még köretet sem kíván.

Édesség nélkül sem maradhatunk, most a málna került az első helyre nálam és málnás – mákos süteményt sütöttem a héten. Rizspelyhet és szezámpelyhet (bármilyen pehellyel, korpával működik) összekevertem 3 reszelt almával és egy kis vajjal (olaj is lehet), 2 tojássárgájával és a felvert fehérjével. Ebből lágy tésztát készítetem, ezt megsütöttem egy kerek formában (aminek lepattintható az oldala). Amíg megsült, addig a darált mákot (2 kis kávédarálónyi darálmány) összefőztem kókusztejjel (konzerv, 77%-os), belekevertem málnát és zselatint (lehet növényi is) ráöntöttem a tésztára, a tetejét pedig málnával díszítettem, amikor kihűlt.

Ez az almás alaptészta akár tojás nélkül is süthető és bátran lehet kombinálni, diót, mogyorót, egyéb gyümölcsöt is tehetünk bele, s az, hogy mit teszünk rá, csak rajtunk múlik – na és azon, hogy mit lehet éppen kapni. Van, amikor csak egyszerűen egy gazdagabb tésztát sütök és étcsokoládés mázzal vonom be.

Volt már nyári körte is az egyik árusnál, helyes kis apró fajta, amelyik szép „csendéletet” alkot az almával és naranccsal a gyümölcskosárban – és két falatra is el is fogy.


Ebben a tikkasztó nyárban, ha megviselt kicsit a bevásárlás és van idő, üljünk be egy hűs limonádéra  valahova mielőtt hazamennénk, könnyebb lesz utána a cipekedés.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...