2012/07/27

piaci mustra - szagok és színek orgiája


A tavaszi, nyár eleji tobzódás hétről hétre kicsit lassul. Jönnek új ízek, de már nincs az a forgatag, amitől megszédülünk, felvettük a ritmust. A gyümölcsök hamar kifutnak, megunni sincs idő már.



A paradicsomok ellenben mindenféle formában és színben pompáznak, mikor hazaértem, hatfélét számoltam össze a kosaramban. Végre van lucullus, az a hosszúkás kevésbé lédús paradicsom, amiből – ha van türelmünk hozzá – mennyei aszalt paradicsomot készíthetünk házilag. Félbevágjuk a paradicsomokat, lerakjuk egy tepsibe, fokhagymát aprítunk rá és megöntözzük olajjal. 4-5 órán keresztül 100 fokon picit kinyitott sütőben aszaljuk. Édes, karakteres finomság lesz belőle, amit üvegben hűtőben pár hétig eltehetünk. Csinálhatunk paradicsomszószból is egy nagyobb adagot, hagymával bazsalikommal. Betesszük a hűtőbe és bármikor előkaphatjuk – amikor kevés időnk van főzni, remek feltét egy tésztához vagy rizshez.

Minap kevés időm volt így gyorsan egymásra rétegeztem krumplit, cukkinit, paradicsomot. Közel egyforma nagyságúra vágtam őket, megöntöztem kevés olajjal és betoltam a sütőbe fél órára. Aki teheti, reszelhet sajtot rá vagy feldobhatja szalonnával, de enélkül is megállja a helyét.


A rakott krumplit is hamar össze lehet dobni és csak rajtunk múlik, hogy mi mindent teszünk egymásra. Klasszikusan kolbásszal, főtt tojással, hagymával. Én pároltam mángoldot hagymával, fokhagymával és mindezt kápiapaprikával régeztem egymásra.

A krumplipüré hamar kész van, s vaj helyett olivával vagy margarinnal is krémesre keverhetjük. Sokszor főzök a krumplival sárgarépát is és ezzel gazdagítom a krumplipürét.


Gomba is van mindig a piacon, kakukkfűvel összepárolva valamilyen körettel lehet kínálni. Én párolt spenóttal kevertem össze, kicsit összemixeltem, aztán liszttel, tojással összegyúrtam és lepényeket sütöttem belőle. Aki teheti, tegyen rá juhtúrót, de köretnek is ehetjük hús mellé. Most paradicsomsalátát készítettem hozzá kis ecettel, hagymával. A gomba reggelire is kiváló:  gombás tojást süthetünk például vasárnap reggelire, aztán meg gombaparikás is kerülhet az asztalra ebédként.


Leveszöldség is mindig van – fehérrépa, sárgarépa, zeller, karalábé –, hogy egy jó levest összedobhassunk hússal vagy anélkül.


Halat is együnk, a harcsa páldául lecsósan, serpenyőben vagy sütőben is készülhet, párolhatunk is valamilyen halszeletet és krumplipürével hamar elkészülő ebéd vagy vacsora.


Már lehet kapni szedret és áfonyát. Ezeket jó csak úgy magában enni, a gyümölcstől kéklő ujjaink a gyerekkort idézik fel. Kopogtathatjuk már a görögdinnyéket is, bizakodva, hogy a hang után valami jóféle édeset cipelünk haza. Nyári almát is érdemes vadászni a piacon, nagyon finom párolva köretnek, süteménybe vagy csak úgy, elrágcsálva is.


Bármit is  veszünk, még  érezzük a nyár melegét az ételen, ott a napsugár vagy az eső illata minden zöldségen vagy gyümölcsön. Érezzük, élvezzük, szagoljuk meg bátran az almát vagy a paradicsomot, paprikát!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...