2013/02/15

piaci mustra - megkezdtük a tavaszvárást

Kis kosarunk még türelemmel vár, hogy szombaton kézbevegyük a piacra igyekezvén. A minap beléptünk a tavaszvárás időszakába elmúlt a farsang megvolt a húshagyó kedd, lehet még palacsintát is ettünk s készülünk a húsvétra, a tavaszra testben és lélekben.

Mindjárt lehet is kezdeni a salátákkal, amit ha ügyesen válogatunk össze akkor önálló fogás is lehet belőle vacsorára akár.
A piacon van alma, zeller, sárgarépa, retek is fellelhető, kapni csicsókát, céklát ezek szépen lereszelve egymással keverve kevés olajjal, citrommal vagy balzsamecettel remek saláták lesznek. Én legutóbb sárgarépát, almát zellert és feketeretket reszeltem le egyformára szép hosszú vékony szálakra.  Diólolajat és kevés balzsamecetet  tettem rá (persze lehet ez olívaolaj és citromlé is), a végén pedig apróra tört dióval szórtam meg. Reggelire pedig a salátaalapot mazsolával és müzlivel kevertem össze. Mehet rá joghurt is ha úgy adódik. Jól illik egymáshoz a cékla és a sárgarépa néhány narancsgerezddel vagy a narancs levével megöntözve.

Kedves barátnőm hozott múltkorjában egy remek sárgarépás kencét, a reszelt sárgarépát összekeverte reszelt füstölt sajttal és fokhagymával. Aki ehet sajtot annak ajánlom mert  nagyon finom.

Nem feltétlen kell megvenni a kenőmájast sem a boltban mert magunk is csinálhatunk kedvünkre ízesített pástétomot. Édes hagymán megsütjük a csirkemájat  - nem kell neki sok idő mert különben kemény lesz – vajjal vagy olívaolajjal összeturmixoljuk, sózzuk ízlésünk szerint. Ha tovább akarjuk csinosítani akkor aszalt szilvát áztassunk be egy kevés brandybe tegyük egy formába – amit előzőleg kibéleltünk folpackkal – és kanalazzuk rá a pástétomot hűtsük le és kész is. A májhoz is mehet sütés közben egy kis brandy vagy cognac de nem kötelező elem. Használhatunk más fűszereket is mint a rozmaring vagy a kakukkfű.

A kaporcsokrok az élénk zöld színükkel jó színfolt így télen a piacon, ragadjunk meg egyet és máris mehet a krumplipürébe amelyet úgy készítünk, hogy a tojásfehérje habját felverjük és azt keverjük össze az ízesített összetört krumplival, betoljuk a sütőbe és pirosra sütjük s kész is a burgonyafelfújt. Köretként is nagyon jó de kombinálhatjuk is és akkor már önálló fogásként is az asztalra tehetjük. Gazdagíthatjuk baconnel, aki teheti süthet sajtot a tetejére, vagy egy lágytojással is kiadós ebéd lehet belőle.

Szeretem a máglyarakást, jó almásan fűszeresen. Ha maradt otthon egy kevés kalács vagy zsemle akkor persze tehetünk alá de gluténérzékenyek elkészíthetik úgyis hogy az almát egy serpenyőben megpárolják vajon lehet fűszerezni fahéjjal, levéve a tűzről, kevés cukorral (nyírfa, kókusz, nád)  kikevert  tojások sárgájával összekeverik  belekanalazzák egy tepsibe a felvert habot rásimítják és 180 fokon megsütik. Vaj helyett használhatunk kókuszolajat vagy ghít (tisztított vaj) 5-6 almához kb 4 tojás kell.

Lassan itt az Oscar-díj átadás addig érdemes böngészni a listás filmekből, moziban vagy otthon házi pop-cornnal. Sylvia Plath szomorú évfordulója is mostanság volt egyik kedvenc könyvem az Üvegbura, nem egy felhőtlen olvasmány ugyan de egy meghatározó mű. Jules Verne is 85 éve hogy megszületett s olyan remekművekkel gazdagította a könyvek népes táborát mint a Nemo kapitány vagy az Utazás a föld középpontja felé, jó ezeket újra kézbevenni netalán más kezébe adni vagy előkeresni egy filmes feldolgozást egy vasárnapi mozidélutánhoz.