2013/02/28

Piaci mustra - kamralesen

A minap rendet tettem a kamrámban s bizony előkerült néhány dolog, amit érdemes még a tavasz előtt felhasználni. Ilyen volt a lencse és a köles, s még rizsből is kissé túlvásároltam magam. Érdemes néha átnézni a készletet, hogy ne kelljen kidobni semmit. Így a kosarunk is könnyebb lesz a piaci bevásárlás után.



A lencsét egyszerűen megfőztem egy kevés olajon párolt hagymával és ecettel, babérlevéllel. Langyosan salátának nagyon finom, de joghurttal megöntözve is ehetjük. Én most citromot facsartam rá és nem sűrítettem semmivel. Este lehet újhagymát karikázni rá, sőt egy tükörtojás is elfér rajta – ha kívánjuk. Jólesik így tavasz felé könnyebb ételeket készíteni, de persze, aki eszik húst vagy nem böjtöl az főzzön bele kolbászt, sonkát, bármit, ami jólesik.

Rakott krumplit is lehet csinálni, ha ott van még a zsákban vagy a kamra mélyén egy nagyobb adag. Hagymával, tojással, tejfellel jól átsütve a tepsiben.

rizsből pedig hamar megvan egy jó szaftos rizsescsirke, én savanyúsággal szeretem a legjobban. Maradt még a nyáron eltett paradicsomból is néhány üveg, paradicsomlevest főzhetünk rizsbetéttel a betűtészta helyett.

Télen ugyan szegényebb a választék – ha nem az agyonutaztatott zöldségeket, gyümölcsöket részesítjük előnyben, hanem a helyi portékát –, de olcsóbb is minden, mint tavasszal, nyáron s ezekből a zöldségekből is színes fogások kerülhetnek az asztalra.

Mostanában volt a kínai újév olyan sokat cikkeztek róla, hogy észrevétlenül is elkezdtem a keleti konyha ízeit becsempészni a konyhámba.

Céklát, sárgarépát, fehérrépát, sütőtököt, póréhagymát vékony csíkokra vágtam (ezt hívják julienne-nek) kevés olajon megpároltam, ízesítettem egy kis fehérborecettel. Üvegtésztára közben forró vizet öntöttem, s amikor megpuhult, akkor rövidebb szálakra vágtam (ezt ollóval a legkönnyebb), és hozzákevertem a zöldségekhez. Így egymagában is nagyon finom és igazán színes fogás, de én mindezt rizslapokba csavartam és betoltam a sütőbe kb. 130 – 140 fokba, 8-10 percre. Addig szójaszószt elkevertem wasabival és abba mártogattuk a vietnami tekercseket. Nagyon jó vacsorára, igazi beszélgetős étek. A rizspapír tekeréstől sem kell félni. Egy serpenyőben vizet kell felmelegíteni, hogy elbírja a kezünk, a kerek rizslapokat egyenként kell belemártani, hogy megpuhuljon és egy tányérra áttenni, a közepébe megy a tésztás zöldség, kétoldalt felhajtjuk, hosszában meg feltekerjük. Nem ördöngösség csak kicsit máshogy tekerjük, mint a töltött káposztát. Persze vannak erről videók meg biztos lehet nagyon magas fokon mívelni a tekerést de az a lényeg hogy szoros kis csomagok legyenek amit aztán a wasabis szójaszószba mártogathatunk.



Egyre több helyen jött szembe az avokádó mint édesség-alapanyag, kipróbáltam hát. Az avokádó ugyan utazik hozzánk, mert sajnos nem terem itt meg, de egy nagyon egészséges zöldség- gyümölcsféle – igazából nem is tudom melyik is. Most csokikrémet készítettem vele: 1 avokádóból, kb 1,5 dl kókusztejből és kakaóporból meg cukorból (ízlés szerint ki milyen cukrot és mennyit használ hozzá). Egyszerűen összeturmixoltam az egészet. Én tettem bele egy kevés diót is.

csoki krem


Bevallom, kicsit szkeptikus voltam, mert bizarrul hangzik, de többen kóstolták és osztatlan sikert arattam vele. Nemcsak laktóz és gluténmentes, de vegánok is ehetik, mert se tojás se vaj se tejszín nincs benne. Összességében pedig még tán olcsóbb is. 6-7 kis pohár lett, ami kb. 600 forintból jött ki úgy, hogy a piacon szoktam egész jó áron kókusztejet vásárolni.

És akkor álljon itt néhány évforduló a hétre: Mátyás király 570 éve született, mai is szívesen nézem a régi magyar népmeséket, s az Egyszer volt budán kutyavásár is már szállóigévé vált az idők során. George Harrison is 70 éve született, s a Beatles után is sok lemezt adott ki, érdemes szemezgetni a zenéi közül. Irwin Show most lenne 100 éves, némely könyvéből film is készült lehet érdemes leporolni, ha már rég olvastuk. S hogy egy kis kortárs is legyen a kultúrkosárban: Erdős Virág februárban 45 éves és szerintem az egyik legizgalmasabb költő napjainkban. Lelke van, humora, látásmódja és varázslatosan bánik a betűkkel. Johnny Cash is szülinapos, úgyhogy táncra is perdülhetünk.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...